FCA’s Melfi-fabriek past al zijn uitmuntende knowhow toe op de nieuwe productie van de Jeep® Compass - Gent Motors

FCA’s Melfi-fabriek past al zijn uitmuntende knowhow toe op de nieuwe productie van de Jeep® Compass

De elektrificering van het FCA-gamma gaat voort: de tests op de nieuwe productielijn voor de Jeep® Compass - inclusief oplaadbare hybrideversie - zijn van start gegaan in de Melfi-fabriek te Basilicata, die dit jaar haar 25-jarige bestaan viert.

Als een symbolische brug tussen verleden en toekomst viert FCA vandaag dubbel feest: enerzijds is het precies 25 jaar geleden dat de Melfi-fabriek werd geopend en anderzijds start FCA de eerste tests op de nieuwe productielijn voor de Jeep® Compass, die moet inspelen op de Europese vraag. De Jeep® Compass werd in 2016 gelanceerd en de exemplaren voor Europa werden oorspronkelijk in Mexico gebouwd. Door het groeiende succes van het model kan de productie (inclusief die van de innovatieve Plug-in Hybrid-versie) echter naar Italië worden verhuisd, meer bepaald naar de fabriek van Basilicata, waar sinds 1994 al meer dan 7,4 miljoen auto's van de band rolden.

Deze beslissing kadert in het investeringsplan ter waarde van 5 miljard euro dat FCA voor Italië aankondigde en vormt een belangrijke nieuwe stap in de evolutie van het merk. Ze benadrukt zowel de roeping op het gebied van technologische innovatie als de uitmuntendheid van de Italiaanse fabriek, een van de meest innovatieve ter wereld. De fabriek werd in 2014 uitverkoren om de eerste B-SUV van Jeep te bouwen: de Jeep Renegade, waarvan sinds de lancering al 900.000 exemplaren van de band rolden in de Melfi-fabriek. De productie van de Jeep Compass in Zuid-Italië gaat in het eerste kwartaal van volgend jaar van start om het hoofd te bieden aan de Europese vraag, en korte tijd later start ook de productie van de oplaadbare hybrideversies van de Compass en Renegade. Zo zal de groep sneller kunnen inspelen op de behoeften van klanten en de marktdynamiek.

De productie van de Jeep Compass kadert in een veel breder investeringsplan, dat de lancering van dertien volledig nieuwe of gefacelifte modellen inhoudt, alsook de lancering van een elektrificeringsplan met twaalf elektrische versies van nieuwe en bestaande modellen in het gamma. Zo heeft de groep al groen licht gegeven om de Compass en Renegade Plug-in Hybrid te bouwen in de Melfi-fabriek, terwijl het Mirafiori-complex in Turijn de zuiver elektrische en hybride versies van de Fiat 500 en de batterijaangedreven Maserati-modellen zal bouwen. Die laatste zullen ook in Modena van de band rollen. Andere plannen hebben dan weer betrekking op de Ducato Electric en de nieuwe Alfa Romeo Tonale, die ook in Italiaanse fabrieken zullen worden gebouwd.

In 2015, bij de lancering van de Renegade, werd in de Melfi-fabriek de 'Plant Academy' opgericht als een kweekvijver voor nieuwe ideeën en experimenten en een 'talentenfabriek' om het potentieel van werknemers te versterken. Dat draagt in ruime mate bij tot de elektrificeringsstrategie van FCA en is een voorbeeld dat navolging vond in tal van andere
FCA-fabrieken, waar eveneens 'Plant Academies' werden opgericht. Het industriële centrum van Basilicata is een natuurlijke keuze als productievestiging voor de Renegade en Compass Plug-in Hybrid, de eerste oplaadbare hybridemodellen van Jeep. Zo begint er een nieuw hoofdstuk in de legendarische geschiedenis van Jeep, dat trouw zal blijven aan zijn kernwaarden: vrijheid, avontuur, authenticiteit en passie.

De fabriek van Melfi werd niet alleen gekozen vanwege haar locatie, maar ook vanwege de vele waarden die ze deelt met het merk, zoals het voortdurende streven naar een uitmuntende productie en gesofistikeerde technologische innovaties. De Compass die in Melfi zal worden gebouwd, deelt dezelfde kenmerken en zal mede dankzij de innovatieve oplaadbare hybridetechnologie een plaats verwerven in het segment van de compacte SUV's, het grootste en snelst groeiende segment van Europa. Dat segment neemt momenteel 45 procent van de Europese SUV-verkoop voor zijn rekening en de huidige jaarverkoop van 2,5 miljoen wagens zal naar alle waarschijnlijkheid nog verder groeien.

De Jeep Compass, die in Mexico, Brazilië, China, India en binnenkort ook Italië wordt gebouwd, is een echte wereldauto en dat wordt met de geëlektrificeerde versie nog versterkt. Hij heeft een erg bijzondere band met de EMEA-regio en met Europa in het bijzonder. Toen hij in 2017 werd gelanceerd, werd hij als eerste Jeep-model speciaal voor de Europese wegen ontwikkeld. Dat vestigde het toneel waarop de Compass nu de ster is, met meer dan 78.000 ingeschreven exemplaren in de EMEA-regio in 2018. Dat komt overeen met 40 procent van het jaarlijkse Jeep-volume. Daarmee is hij samen met de Renegade het meest verkochte model in Europa. Dit jaar bevestigt de Compass zijn leiderschap in het premiumgedeelte van het Italiaanse segment: een op de drie 4x4-modellen die vandaag in het Italiaanse C-SUV-segment wordt verkocht, is een Compass. En met de nieuwe Plug-in Hybrid-versie zal hij dat record nog overtreffen.

De Compass speelt een strategische rol voor Jeep en daarom blijft het merk zwaar investeren in het model. Dat blijkt ook uit de recente lancering van de ongeëvenaarde Trailhawk-versie, de
C-SUV met de beste terreinprestaties ooit, en de toekomstige lancering van de nieuwe Plug-in Hybrid-versie, die een revolutie teweeg zal brengen in het hele SUV-concept. Door de Compass ook in Melfi te produceren, zet FCA opnieuw een stap in deze richting, die wordt ondersteund door de uitmuntendheid van het Italiaanse complex. Het was hier dat de Jeep Renegade het levenslicht zag als eerste B-SUV van Jeep. Het model droeg in ruime mate bij tot de buitengewone groei van het aantal inschrijvingen van Jeep in de EMEA-zone: +330 procent in vijf jaar tijd.

De FCA-strategie bestaat er niet alleen in om het gamma te elektrificeren met respect voor de eigenheid van elk merk, maar creëerde ook het e-Mobility-team om alle activiteiten betreffende de elektrische mobiliteit te coördineren en Jeep-klanten op een nieuwe manier naar mobiliteit en autogebruik te laten kijken. Om klanten alles te bieden wat ze nodig hebben om dagelijks met een gerust gemoed elektrisch te rijden, moet er een heel nieuw ecosysteem worden gecreëerd, dat even competitief als duurzaam moet zijn. Dat vereiste de ondertekening van een hele reeks van overeenkomsten met diverse partners, zoals Enel X, Engie, Terna, Transatel, Lexis Nexis en Generali. Het doel? Klanten helpen om een elektrische auto te kiezen die perfect voldoet aan hun behoeften en tegelijk een compleet gamma stressvrije diensten lanceren.

Plant Academy: de talenten- en ideeënfabriek voor de toekomst, gericht op elektrificering

Ook na 25 jaar intensieve ervaring gaat het zoeken naar verbetering in Melfi onverminderd voort.
Elke dag opnieuw kijkt de Plant Academy naar de toekomst, die nieuwe modellen, innovaties, ontwikkelingen en elektrificering zal brengen. Ook gaat de toekomst zelf door de Plant Academy, die in 2015 op de site van Melfi werd opgericht als een belangrijke stap naar de doelstellingen van 'Industry 4.0'. De 'Academy' werd in het leven geroepen als een experimentele kweekvijver voor ideeën en een 'talentenfabriek' toegespitst op de ontwikkeling van het persoonlijke potentieel. Het doel bestond erin om de globale concurrentiekracht, de economische duurzaamheid, de productkwaliteit en de capaciteiten te verbeteren, om zo tot innovatie te komen.

De eerste taak van de Plant Academy bestond erin om de organisatie en functies van mensen te analyseren en de vaardigheden te bepalen die noodzakelijk zijn om elke functionele activiteit optimaal uit te oefenen. De tweede stap had betrekking op Kenniscreatie in de nieuwe fabriek: elke functie werd gekoppeld aan een opleidingspakket uitgewerkt op basis van de ervaring en knowhow van de beste werknemers in elke sector.

Daarna volgden de methodes voor de ontwikkeling van menselijke vaardigheden, zoals de Leadership Development. Daarbij werden tools en ontwikkelingspaden uitgewerkt om mensen die voor meer verantwoordelijke functies in aanmerking komen, te stimuleren en op te leiden. Zo konden verborgen talenten worden ontdekt en langs de juiste groeipaden worden geleid: tot op vandaag werden er al 119 groeipaden en meer dan 300 opleidingsmodules uitgewerkt.

Leren via de opleidingsmodules van de Academy impliceert een constante afwisseling tussen klassikale opleidingen, simulaties, controles en praktische toepassingen. Elk jaar bepaalt de directie van de fabriek businessdoelstellingen op basis van de productieplannen en economische plannen, waarna het personeel van de Plant Academy deze vertaalt in opleidingsdoelstellingen. In Melfi komen en werken nieuwe technologieën en nieuwe vaardigheden samen omdat het personeel eerst in laboratoriumomstandigheden wordt opgeleid om ze te gebruiken en te verbeteren. De Plant Academy gebruikt vier hoofdlaboratoria - voor de virtuele simulatie van processen, de reproductie van logistieke processen, digitale zones en technische zones. Allemaal zijn ze gewijd aan de simulatiefase van theoretische concepten. Zo helpen ze niet alleen vaardigheden aan te leren, maar ook innovatieve oplossingen te onderzoeken en te testen.

De Plant Academy van Melfi biedt een omgeving waar mensen en creativiteit in alles centraal staan. Mensen met ideeën en vaardigheden krijgen er de vrijheid om zichzelf uit te drukken, los van hun hiërarchie en rollen. In 2018 alleen al werden er 5.000 ideeën voorgesteld en besproken. Zelfs de esthetiek van de Academy is ongewoon voor een fabriek. De ruimtes leunen eerder aan bij die van innovatieve ondernemingen in Silicon Valley (California), met fel gekleurd meubilair, studietools die het midden houden tussen games en toptechnologie, schermen overal en diverse ontspanningsruimtes. Dat alles werd intern gecreëerd met gerecycleerde materialen, dankzij de inspanningen en passie van het fabriekspersoneel. De ruimte wordt aangevuld met diverse klaslokalen vlak naast de laboratoria, zodat de theoretische concepten onmiddellijk in de praktijk kunnen worden gebracht in simulatielabo's. Alles wat hier wordt geleerd, wordt gedeeld met de Plant Academies van FCA. De Plant Academy van Melfi was een pionier, een voorbeeld dat heel wat andere FCA-fabrieken heeft aangezet om hun eigen 'Academies' op te richten.

Compass, de Jeep-SUV voor het grootste en snelst groeiende segment ter wereld

De Compass, die in 2017 werd gelanceerd en sinds kort wordt aangedreven door nieuwe Euro 6D-motoren, is de Jeep-SUV die de legendarische terreincapaciteiten van het Amerikaanse merk verenigt met een uitzonderlijke dynamiek. Hij heeft een modern design in de pure, authentieke Jeep-stijl en een volledige waaier aan geavanceerde, gebruiksvriendelijke connectiviteits- en veiligheidstechnologieën.

De Jeep Compass onderscheidt zich door een uniek koetswerkdesign dat een fijne balans creëert tussen dynamische lijnen en evenwichtige proporties en zo een innovatief designeffect creëert. Hij is een authentieke Jeep met kenmerkende klassieke designelementen, zoals trapeziumvormige wielkasten en een radiatorrooster met zeven sleuven en een glanzend zwarte rand. De randen rond de led-koplampen kregen een zwarte afwerking om de neus meer persoonlijkheid en attitude te geven. Achteraan is de Compass onmiddellijk te herkennen aan zijn unieke led-achterlichten. Met hun fijne en rechthoekige vorm vloeien ze over in de achterklep, voor een hoogwaardige uitstraling die respect afdwingt en die de Jeep Compass onmiddellijk herkenbaar maakt op de weg en het terrein. De Compass is echter bovenal een authentieke Jeep, die in dit segment onovertroffen terreincapaciteiten biedt dankzij twee geavanceerde vierwielaandrijvingen: Jeep Active Drive en Jeep Active Drive Low. Beide systemen kunnen elk wiel afzonderlijk van het nodige koppel voorzien wanneer dat nodig is en zijn uitgerust met het Selec-Terrain-systeem van Jeep. Dat omvat verscheidene modi (Auto, Sneeuw, Zand en Modder plus de exclusieve Rotsmodus die enkel op de Trailhawk wordt aangeboden) voor onovertroffen terreinprestaties op elke weg, op elk terrein en in alle weersomstandigheden.

Nieuw voor modeljaar 2019 zijn de koetswerkkleur Sting Grey en de diesel- en benzinemotoren met Euro 6D-homologatie. De Compass 2019 wordt aangeboden in vier uitrustingsniveaus: Sport, Longitude, Limited en Trailhawk. Er zijn ook twee nieuwe speciale reeksen verkrijgbaar: de sportieve en opvallende 'S' en de exclusieve 'Night Eagle'. Zo kunnen klanten zonder problemen de juiste uitrusting en look kiezen.

Bovendien zijn alle versies rijkelijk uitgerust met hypergeavanceerde infotainmentsystemen: de UconnectTM 7"-radio met Apple CarPlay/Android AutoTM wordt voortaan standaard aangeboden vanaf de Longitude-uitvoering (samen met de automatische airconditioning met twee zones en de 17" lichtmetalen velgen). De UconnectTM 8,4"-radio met navigatiesysteem en Apple CarPlay/Android AutoTM is dan weer als optie verkrijgbaar voor de Longitude-versie en standaard vanaf de Limited-uitvoering.

De personaliseringsmogelijkheden gaan echter nog veel verder: klanten krijgen de keuze uit zeven verschillende aandrijfgehelen, waaronder twee benzinemotoren, twee diesels en twee transmissies (een negentrapsautomaat en een handgeschakelde zesversnellingsbak).

Het benzineaanbod omvat de 1.4 MultiAir2 Turbo-motor met Start&Stop-systeem, een vermogen van 140 pk bij 5000 t/min en een koppel van 230 Nm bij 1750 t/min, in combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak en 4x2-configuratie, en de 1.4 MultiAir2 Turbo-motor met een vermogen van 170 pk bij 5500 t/min en een koppel van 250 Nm bij 2500 t/min, in combinatie met de negentrapsautomaat en 4x4-configuratie.

Zij worden aangevuld met het dieselgamma, met onder meer de 1.6 MultiJet II met Start&Stop-systeem, goed voor 120 pk bij 3.750 t/min en 320 Nm bij 1.750 t/min en gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en 4x2-aandrijving, alsook de 2.0 MultiJet II met Start&Stop-systeem, goed voor 140 pk bij 4.000 t/min in combinatie met de negentrapsautomaat en 140 pk bij 3.750 t/min in combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak. Beide versies leveren 350 Nm koppel bij 1.750 t/min en worden op de vier wielen aangedreven.

Een versie met verhoogd vermogen van de 2.0 MultiJet II met Start&Stop-systeem maakt het dieselaanbod voor de Compass compleet: ze levert 170 pk en 380 Nm koppel bij 1.750 t/min in combinatie met de negentrapsautomaat en 4x4-configuratie (inclusief de specifieke Trailhawk lage versnellingsmodus).

Een 2.4 liter Tigershark-benzinemotor met MultiAir2 met een vermogen van 184 pk bij
6.400 t/min en een koppel van 327 Nm is beschikbaar voor de Compass-modellen die buiten EU-markten verkocht worden (Rusland, Afrika en het Midden-Oosten), evenals een versie met een lager vermogen van 150 pk van dezelfde motor. Beide zijn gekoppeld aan de negentrapsautomaat en 4x4-configuratie.

25-jarig bestaan van de Melfi-fabriek: de recordfabriek met een toonaangevende rol in het elektrificeringsproces van FCA

Dit jaar viert FCA de 25e verjaardag van zijn Melfi-fabriek, een van de meest geavanceerde autofabrieken in heel Europa. In 2015 werd de fabriek gereorganiseerd voor de productiestart van de Jeep Renegade en Fiat 500X, een investering van meer dan een miljard euro.

De fabriek, die ongeveer 1,9 miljoen vierkante meter in beslag neemt, werd tussen 1991 en 1993 gebouwd in de buurt van San Nicola, op 18 kilometer van Melfi. De vestiging ligt aan een weg die Basilicata verbindt met Campania en Puglia, regio's waar heel wat werknemers van de fabriek wonen. Momenteel bouwt de Melfi-fabriek de Jeep Renegade en de Fiat 500X en vanaf begin 2020 komen daar ook de Jeep Compass en de oplaadbare hybridemodellen bij. Die laatste spelen een cruciale rol in de elektrificeringsstrategie van FCA.

Het fabriekscomplex omvat zones voor perswerk, koetswerkbouw, lakwerk en assemblage en stelt 7.300 mensen te werk. Ze heeft vijf persen en twee snij-installaties voor de gietwerkfase, 860 robots voor de koetswerkfase, 54 robots voor de lakactiviteiten, 278 geautomatiseerde schroefstations en ongeveer 4.000 werknemers die zich exclusief bezighouden met de assemblage van de auto's.

De Melfi-fabriek van FCA is een emblematisch voorbeeld van technologische en organisationele evolutie en is altijd al een baken van innovatie geweest. Zo was ze de eerste die het model van de geïntegreerde fabriek toepaste, verantwoordelijkheden decentraliseerde en functies integreerde, een heel andere aanpak dan de vorige, meer rigide systemen. Vervolgens evolueerde ze naar de modellen van een 'moduleerbare fabriek' en 'netwerkfabriek'. Ze heeft altijd de principes van een 'flexibele' productie toegepast en functionele mechanismen gehanteerd om de concurrentiekracht te verhogen. Vandaag fungeert ze als een digitale fabriek die hoogstaande technologieën en Industry 4.0-systemen gebruikt, zoals een platform dat de bedrijfsprocessen onderling met elkaar verbindt en integreert, om tot een maximale synthese van de organisatie, de technologie en de mensen te komen.

Galerij

Gent Motors article image