Het F4-kampioenschap powered by Abarth werd afgesloten met een overwinning van de Noorse piloot Dennis Hauger in Italië en van de Fransman Theo Pourchaire in Duitsland.
In Italië won de jonge Noor Dennis Hauger het kampioenschap met een zege in twaalf races. Tweede en derde werden respectievelijk de Braziliaan Gianluca Petecof en de Est Paul Aron, de beste onder de beginnelingen.
Het voorbije Italiaanse kampioenschap was één van de meest internationale ter wereld. De eerste veertien piloten in het klassement hebben uiteenlopende nationaliteiten en zijn afkomstig van drie continenten. De 38 piloten uit het Italiaanse kampioenschap vertegenwoordigen in totaal 18 landen.
Al even spannend en zwaarbevochten was het ADAC F4-kampioenschap powered by Abarth, de Duitse versie van het kampioenschap, dat dertig piloten telde. De Fransman Theo Pourchaire won, voor de Noor Hauger (die deelnam aan beide kampioenschappen) en Arthur Leclerc uit Monaco, de broer van de Ferrari-piloot.
Trefwoorden van het Italiaanse en Duitse F4-kampioenschap powered by Abarth zijn entertainment en felbevochten races. De twee monomerkkampioenschappen zijn uitsluitend voor jonge piloten uit de wereld van het karting die hun carrière willen voortzetten bij de eenzitters. Het doel van deze kampioenschappen is jong talent vanaf de leeftijd van vijftien jaar de kans te geven om te beginnen racen in een eenzitter. De 1.4 T-Jet Abarth-motor (dezelfde als in de Abarth 595 en 695) met inertiearme turbolader levert een maximumvermogen van 160 pk bij 5.500 t/min en ontwikkelt een maximumkoppel van 240 Nm bij 3.500 t/min. De uitstekende verhouding vermogen-gewicht van 3,5 pk/kg bezorgt de wagens zeer sterke prestaties en maakt de kampioenschappen tot een uitstekende leerschool en voorbereiding voor de volgende reeksen.
Door zijn inzet in de bikkelharde racewereld kon de 1.4 T-Jet Abarth-motor erg sterke prestaties en een zeer hoog niveau van betrouwbaarheid bereiken, voor de competitiviteit en tegelijk de toegankelijkheid van de kampioenschappen. Zo kunnen piloten de stiel leren op hoog niveau. Die filosofie sluit aan bij die van Abarth, dat met oprichter Carlo van bij het begin vele generaties de kans gaf om te schitteren met beperkte risico's. Hadden de tuningkits in het begin nog naam en faam om kleine wagens competitief te maken in wedstrijden en klimraces, dan is vandaag het aanbod ruimer dankzij een motor die ideaal is voor alle jongeren van over de hele wereld die hun talent toonden in de eerste zes seizoenen van het Italiaanse F4-kampioenschap powered by Abarth, en in de eerste vijf seizoenen van het ADAC F4-kampioenschap powered by Abarth.
De F4-kampioenschappen powered by Abarth mogen nog altijd rekenen op veel belangstelling. Dit is het bewijs van het uitstekende vormende karakter van de eenzitter, die jonge bestuurders uit het karting in staat stelt ervaring op te doen dankzij de solide, krachtige, betrouwbare en 160 pk sterke T-Jet-motor van Abarth. De eenzitter was al de keuze van vele zonen van beroemde piloten, onder wie de Duitse Mick Schumacher, zoon van de grote kampioen Michael, zijn neef David (zoon van Ralf Schumacher), en de Braziliaan Enzo Fittipaldi, kleinzoon van tweevoudig F1-kampioen Emerson.