Zeventig jaar na de geboorte van het merk met de Schorpioen vernoemt Turijn een straat naar Carlo Abarth - Gent Motors

Zeventig jaar na de geboorte van het merk met de Schorpioen vernoemt Turijn een straat naar Carlo Abarth

Vandaag kreeg in Turijn de Via Carlo Abarth officieel haar naam, als eerbetoon aan de eerste zeventig jaar van het merk Abarth en de sterke band die de stichter en de hoofdstad van de regio Piëmont met elkaar hebben sinds 1949.

Aanwezig tijdens de ceremonie waren Francesco Sicari, voorzitter van de gemeenteraad, Sergio Rolando, schepen van Begroting, Ruimtelijke Ordening en Plaatsnamen, Luisa Bernardini, voorzitter van Kiesdistrict 2, Luca Napolitano, Head of EMEA Fiat & Abarth Brands, en Roberto Giolito, Head of FCA Heritage, die samen het straatnaambord onthulden voor de straat tussen Corso Orbassano en Via Plava. Momenteel heeft de thuisbasis van de Schorpioen hier zijn hoofdkwartier, net als de Heritage HUB met enkele van de belangrijkste wagens die Abarth doorheen zijn geschiedenis produceerde.

"Dit jaar viert Abarth zijn zeventigste verjaardag. Het vernoemen van een straat in Turijn naar oprichter Carlo Abarth is zonder twijfel een hoogtepunt om dit recordjaar van huldigingen mee af te sluiten", aldus Luca Napolitano. "Ik wil graag de stad Turijn danken voor deze erkenning van iemand die de wereld van de raceauto's ingrijpend veranderde met zijn ingenieuze intuïtie en unieke ontwikkelingen. Onze gemeenschap, met momenteel 110.000 fans en ruim zeventig clubs in Europa, wilde ook deel uitmaken van dit historische moment, dat getuigt van het grote respect dat het merk en zijn verleden geniet, en hulde brengt aan de stichter ervan. Het maakt me allemaal zeer trots."

"Het eerbetoon dat de gemeente Turijn vandaag brengt aan Carlo Abarth, is bijzonder belangrijk, omdat het naar deze stad was", aldus Roberto Giolito, "dat Carlo Abarth vanuit Oostenrijk kwam om zijn droom te vervullen, om ondergedompeld te worden in een gemeenschap met een bloeiende en rijke ervaring met het produceren van auto's. En het is geen toeval dat deze straat gekozen werd om te vernoemen naar de stichter van Abarth. Integendeel, het is het bewijs dat de waarden en idealen van het fantastische erfgoed van de autoproductie in Turijn nog altijd een sterke drijvende kracht zijn achter de activiteiten van onze onderneming. Nog meer bewijs daarvan bevindt zich maar een paar meter van de nieuwe Via Abarth, in de Heritage Hub, het hoofdkwartier van Abarth & C. en het FCA EMEA Design Center."

Carlo Abarth (1908-1979) werd geboren in Oostenrijk maar koos ervoor om in Italië te gaan wonen, meer specifiek in Turijn, waar hij in 1949 zijn carrière startte bij Cisitalia en later de eerste vestiging opende van Abarth & C., de onderneming van hemzelf en piloot Guido Scagliarini, in de Via Trecate. Sindsdien keek het merk met de Schorpioen steeds vooruit, met massa's sportieve en zakelijke verwezenlijkingen, de lancering van baanbrekende tuningkits en legendarische overwinningen op het racecircuit. Diezelfde jaren smeedde het bedrijf ook een onverbreekbaar partnership met Fiat, het befaamde automerk uit Turijn dat 120 jaar geleden werd opgericht. De eerste wagen met het Schorpioen-logo was zelfs de 204 A, een opvolger van de Fiat 1100, die autogeschiedenis schreef toen Tazio Nuvolari op 10 april 1950 de wagen op schitterende wijze naar de overwinning reed in zijn laatste race, de Palermo-Monte Pellegrino.

Ook al in Turijn, op 4 juli 1957, werd de legendarische Fiat 500 gelanceerd. Carlo Abarth werd er verliefd op en was er zeker van dat de auto met maar een beetje finetuning alle potentieel zou hebben om zeer sterke prestaties neer te zetten. Dat leidde tot de ontwikkeling van de eerste Fiat Abarth 595-exemplaren, die aan een reeks overwinningen begon op alle soorten circuits. Tegelijk lanceerde het merk de befaamde 'Abarth tuningkits' voor de 500, die ondertussen zeer gegeerd was bij het grote publiek. In de jaren 1960 kende het merk met de Schorpioen zijn hoogtepunt. Om in te spelen op de groeiende vraag besliste Abarth zijn productie te verhuizen naar een nieuwe fabriek in Corso Marche, ook in Turijn. En nu, exact veertig jaar na het overlijden van Carlo Abarth, vernoemt de hoofdstad van Piëmont dus een straat naar het genie, de eerste die het potentieel zag in tuning en technische upgrades voor standaard productieauto's.

Om hulde te brengen aan de grootsheid en het verleden van het merk Abarth, kwamen enkele weken geleden meer dan 5.000 fans en ruim 3.000 Abarth-wagens samen tijdens de grootste Schorpioen-ontmoeting ooit. En het merk had voor de fans, de trouwe bewakers van de filosofie van de stichter, meteen ook met een cadeau in petto: als wereldprimeur kregen ze een preview van de beperkte serie 'Abarth 695 70th Anniversary' met verstelbare spoiler.

Galerij

Gent Motors article image