De start van het FCA-Engie Vehicle-to-Grid project in Mirafiori - Gent Motors

De start van het FCA-Engie Vehicle-to-Grid project in Mirafiori

De COVID-19 epidemie heeft geen einde gemaakt aan de samenwerking tussen Fiat Chrysler Automobiles en ENGIE Eps, noch aan hun engagement om de inzet van elektrische mobiliteit te ondersteunen.

Sinds de gezamenlijke aankondiging met Terna in september van het voornemen om gezamenlijk te experimenteren met de interacties tussen elektrische auto's en het elektriciteitsnet, op basis van een "intelligente" oplaadinfrastructuur, heeft FCA ENGIE Eps gekozen als technologische partner van het project, om deze infrastructuur te bouwen.

Met inachtneming van de veiligheidsnormen om de epidemie in te dijken, is in de FCA Mirafiori-fabriek in Turijn begonnen met de eerste fase van het proefproject "Vehicle-to-Grid" (V2G). Als het klaar is, zal het de grootste fabriek in zijn soort ter wereld zijn.

Het initiatief beoogt een wederzijdse interactie tussen de volledig elektrische voertuigen van FCA en het elektriciteitsnet. Naast het opladen van de auto's zal het project de accu's van de auto's gebruiken voor de stabilisatie van het elektriciteitsnet. De accu's van het voertuig zijn in staat om energie op te slaan en kunnen met behulp van de V2G-infrastructuur weer aan het net worden teruggegeven wanneer dat nodig is. Dit is een kans om de exploitatiekosten van auto's te optimaliseren - ten gunste van de automobilisten - en een concrete mogelijkheid om bij te dragen aan een duurzamer elektriciteitssysteem.

Verwacht wordt dat de noodzaak om de middelen van het elektriciteitsnet "in evenwicht te brengen" in de toekomst aanzienlijk zal toenemen: enerzijds om de ontwikkeling van hernieuwbare energiebronnen te ondersteunen, waarbij de energieproductie standaard niet programmeerbaar is, anderzijds om de inzet van elektrische voertuigen te beheren, die, omdat ze moeten worden opgeladen, het systeem verder zouden kunnen destabiliseren. In de nabije toekomst zal de inzet van intelligente infrastructuren voor batterijbeheer, zoals het systeem dat bij Mirafiori in ontwikkeling is, dan ook een sleutelelement zijn om de vraag en de energieproductie in real time met elkaar in evenwicht te brengen.

De V2G-technologie is daarom één van de sterkste stimulansen voor de verspreiding van werkelijk duurzame elektrische mobiliteit en een pijler van een snelle energietransitie in termen van toegankelijkheid voor iedereen - met als gevolg een lagere CO2-uitstoot - en in termen van duurzaamheid vanuit het oogpunt van de elektriciteitsinfrastructuur, waar de veiligheid en betrouwbaarheid op hun beurt zouden worden vergroot.

De bouwwerf voor fase 1 van het project is nu geopend in het logistieke centrum van Drosso binnen het industriecomplex Mirafiori. De werken beslaan een oppervlakte van ongeveer 3.000 vierkante meter met 450 meter uitgegraven sleuven, klaar om meer dan 10 km van de kabels die nodig zijn om het elektriciteitsnet met 64 bidirectionele snellaadstations met een vermogen tot 50 kW aan te sluiten, op te vangen. De gecentraliseerde infrastructuur en het geavanceerde controlesysteem - dat naast het snel opladen van elektrische voertuigen ook "vehicle-to-grid" netwerkdiensten biedt - zijn ontworpen, gepatenteerd en gebouwd door ENGIE Eps.

In fase 1 van het project worden 32 V2G-terminals geïnstalleerd die 64 elektrische voertuigen kunnen aansluiten en die naar verwachting in juli worden voltooid. Tegen eind 2021 zal de infrastructuur worden uitgebreid om tot 700 elektrische voertuigen met elkaar te verbinden, die in staat zijn hogesnelheidsnetdiensten aan de transmissiesysteembeheerder te leveren en de voertuigen zelf op te laden.

In zijn definitieve configuratie zal het project in staat zijn om tot 25 MW aan reguleringscapaciteit te leveren, waardoor het de grootste V2G-faciliteit is die ooit in de wereld is gebouwd. Bovendien zal deze V2G-infrastructuur in combinatie met andere FCA-faciliteiten in Mirafiori - waaronder 5 MW aan zonnepaneelcapaciteit - een echte virtuele elektriciteitscentrale worden, zo niet de meest innovatieve in Italië. Het zal de capaciteit hebben om een hoog niveau van prijs-kwaliteitverhouding te bieden aan het equivalent van 8.500 woningen en een breed scala van diensten aan de netbeheerder, inclusief ultrasnelle frequentieregeling.

"Het project fungeert als een laboratorium om te experimenteren en een aanbod te ontwikkelen om waarde toe te voegen aan de energiemarkten", aldus Roberto Di Stefano, hoofd Elektrische Mobiliteit voor EMEA bij FCA. "Gemiddeld blijven auto's 80 tot 90% ongebruikt. Tijdens deze lange periode kunnen klanten, als ze op het net zijn aangesloten met de Vehicle-to-Grid-technologie, dus geld of gratis energie ontvangen in ruil voor de aangeboden compensatiedienst, zonder dat dit ten koste gaat van hun mobiliteitsbehoeften. Dit project maakt deel uit van een bredere context van het technologische partnerschap dat ENGIE Eps en FCA sinds 2016 verenigt. Het belangrijkste, tastbare doel van dit partnerschap is om de kosten van het gebruik van de elektrische voertuigen van FCA te verminderen door middel van specifieke aanbiedingen die exclusief voor onze klanten bestemd zijn. »

"In deze periode van gedwongen immobiliteit in Italië blijven we in samenwerking met FCA bouwen aan de toekomst van het land en ontwikkelen we de technologie die nodig is voor het elektriciteitsnet om de ontwikkeling van elektrische auto's te ondersteunen. Tegelijkertijd zal het project ook helpen om het netwerk te stabiliseren", aldus Carlalberto Guglielminotti, CEO van ENGIE Eps. "Naar schatting zal de totale opslagcapaciteit van elektrische voertuigen in Europa tegen 2025 meer dan 300 GWh bedragen, wat de grootste gedistribueerde bron is die beschikbaar is voor het Europese energiesysteem. De markt voor V2G-infrastructuur, die tot nu toe vrijwel uitsluitend bestond uit experimentele projecten, is nu klaar voor de start. Het Drosso-project bij Mirafiori is een wereldprimeur. Wij zijn ervan overtuigd dat dit binnenkort gepaard zal gaan met een oplossing voor alle bedrijfsvloten. »

Galerij

Gent Motors article image