De nieuwe Jeep® Wrangler 4xe vervoegt de Renegade en Compass 4xe in het wereldwijde gamma elektrische voertuigen van het merk. - Gent Motors

De nieuwe Jeep® Wrangler 4xe vervoegt de Renegade en Compass 4xe in het wereldwijde gamma elektrische voertuigen van het merk.

Jeep® heeft zijn nieuwe Wrangler 4xe voorgesteld en bevestigt daarmee de komst van de meest capabele, technisch geavanceerde en milieuvriendelijke Wrangler ooit. De Jeep Wrangler 4xe wordt eind 2021 verkrijgbaar in Europa, China en de Verenigde Staten. De Jeep Renegade 4xe en Compass 4xe – die vorig jaar in Genève werden voorgesteld – staan sinds augustus in de Europese showrooms. De nieuwe Jeep 4xe-modellen volgen op de introductie van de Jeep Grand Commander PHEV in China vorig jaar.

De oplaadbare hybrideaandrijving van de Wrangler 4xe biedt een fluisterstil en emissievrij zuiver elektrisch rijbereik van max. 40 kilometer (25 mijl volgens US-homologatie), waardoor hij zich perfect leent voor zuiver elektrische pendelritten zonder ‘range anxiety’. Tegelijk werpt hij zich op als de meest capabele en milieuvriendelijke terreinwagen van Jeep, die bovendien de mogelijkheid biedt om met de haren in de wind te rijden.

Jeep heeft zich voorgenomen om de komende jaren van elk model een geëlektrificeerde versie aan te bieden en zo uit te groeien tot de marktleider op het gebied van milieuvriendelijke toptechnologie. De geëlektrificeerde Jeep-modellen worden getooid met het 4xe-logo. De elektrische voertuigen van Jeep worden de meest efficiënte en verantwoordelijke Jeeps ooit en tillen de terreincapaciteiten en de zelfzekerheid van de bestuurder naar een hoger niveau.

“Onze Jeep 4xe-modellen worden de meest efficiënte, verantwoorde en capabele modellen die het merk ooit heeft gebouwd”, verklaarde Christian Meunier, Global President van het merk Jeep binnen FCA. “We stellen alles in het werk om Jeep tot het meest milieuvriendelijke SUV-merk te maken. De elektrificering van het Jeep-gamma biedt pendelaars de mogelijkheid om zuiver elektrisch naar het werk te rijden, te genieten van een efficiënte en aangename wegervaring en in een nagenoeg complete stilte de terreincapaciteiten van Jeep uit te testen.”

Het geavanceerde aandrijfgeheel van de Wrangler 4xe biedt een unieke weg- en terreinervaring dankzij de combinatie van twee elektromotoren, een hoogspanningsbatterij, een hoogtechnologische 2.0 I-4-turbomotor en een robuuste TorqueFlite-achttrapsautomaat. De meest geavanceerde aandrijving die ooit werd ontwikkeld voor een Jeep Wrangler maximaliseert de efficiëntie en elimineert 'range anxiety' om de meeste dagelijkse pendelritten zuiver elektrisch af te leggen.

Het koppel van de elektromotoren in de hybrideaandrijving van de Wrangler 4xe wordt onmiddellijk vrijgegeven bij de minste input van de bestuurder. Ook garandeert de aandrijving een naadloze, brandstofbesparende werking van het stop-startsysteem voor de verbrandingsmotor.





Jeep is al bijna tachtig jaar marktleider op het gebied van terreincapaciteiten. Jeep-voertuigen waren de eerste in hun soort met een automatische permanente vierwielaandrijving, een 4:1-transferbak en een elektronische ontkoppelbare stabilisatorstang vooraan. De elektrificering van het gamma is dan ook een natuurlijke evolutie.

De Jeep Wrangler 4xe zal wereldwijd worden verkocht met laadstekkers op maat van de regio waarin hij wordt verkocht. Hij wordt gebouwd in het Toledo Assembly Complex van FCA in Toledo (Ohio, VS).

Wrangler 4xe Advanced Powertrain Combineert elektromotoren, turbomotor

Het aandrijfgeheel van de Jeep Wrangler 4xe combineert twee elektromotoren en een 400-voltbatterij met een zuinige, viercilinder-turbomotor en TorqueFlite-achttrapsautomaat. Deze configuratie maximaliseert de efficiëntie van de hybrideaandrijving en koppelt ze aan de wereldbefaamde en beproefde aandrijflijn.

Belangrijke kenmerken van de Wrangler 4xe-aandrijving zijn het vermogen van 375 pk (280 kW), het koppel van 637 Nm. Daarvoor zorgen de volgende componenten:

  • 2.0 I-4-turbomotor
  • Op de motor gemonteerde elektromotor/generator
  • Op de versnellingsbak gemonteerde elektromotor/generator, geïntegreerd in de achttrapsautomaat (ZF 8P75PH)
  • Lithium-ionbatterij (nikkel-mangaan-kobalt) van 400 volt, 17 kWh en 96 cellen
De 2.0 i4-turbomotor maakt deel uit van het wereldwijde gamma middelgrote motoren van FCA (Global Medium Engine). Deze hoogtechnologische, rechtstreeks ingespoten motor gebruikt een inertiearme 'twin scroll'-turbo, die rechtstreeks op de cilinderkop is gemonteerd, in combinatie met een gericht koelcircuit voor de turbo, de luchtinlaat en het gasklephuis om een onovertroffen reactievermogen, prestatieniveau en zuinigheid mogelijk te maken.

De vloeistofgekoelde hoogspanningsmotor/generator wordt aan de voorzijde van de verbrandingsmotor geplaatst en vervangt de conventionele dynamo. Een robuuste riem verbindt de motorgenerator met de krukaspoelie van de motor. De motorgenerator laat de motor draaien voor een nagenoeg naadloze, brandstofbesparende werking van het stop-startsysteem en genereert zo elektriciteit voor het batterijpack. De Wrangler 4xe gebruikt geen conventionele startmotor van 12 volt. De Wrangler 4xe is uitgerust met een 12-voltbatterij om de accessoires van stroom te voorzien.

De tweede hoogspanningsmotor/generator wordt op de voorzijde van de transmissiebehuizing gemonteerd en vervangt de conventionele koppelomvormer van een automatische transmissie

Twee koppelingen beheren het vermogen en koppel van de elektromotor en verbrandingsmotor. Een binaire koppeling (aan/uit) wordt tussen de verbrandingsmotor en elektromotor geplaatst. Wanneer deze koppeling geopend is, is er geen mechanische verbinding tussen de verbrandings- en elektromotor, waardoor de Wrangler 4xe in de zuiver elektrische modus kan rijden.

Wanneer de binaire koppeling gesloten is, vloeien het koppel van de 2.0-verbrandingsmotor en de elektromotor samen door de automatische transmissie. Een variabele koppeling achter de elektromotor beheert de inschakeling terwijl de transmissie het rijgemak en de efficiëntie verhoogt.

Batterijpack behoudt de interieurruimte

Het 96 cellen tellende lithium-ionbatterijpack van 400 volt en 17 kWh in de Jeep Wrangler 4xe gebruikt een NMC-samenstelling (nikkel-mangaan-kobalt). Het batterijpack en de sturingselementen bevinden zich onder de tweede zetelrij, waar ze beschermd zitten tegen invloeden van buitenaf. Die tweede zetelrij van de Wrangler 4xe werd hertekend zodat het zitkussen naar voren kan worden gekanteld om toegang te geven tot de batterij.

Het batterijpack, dat is ondergebracht in een aluminium behuizing, beschikt over een eigen verwarmings- en koelcircuit om ze op de ideale bedrijfstemperatuur te houden zodat ze optimaal kan presteren. Het circuit van de temperatuurregeling omvat een gerichte verwarmingseenheid en een koeling die wanneer nodig het koelmiddel van de airconditioning gebruikt om de koelvloeistoftemperatuur te beperken.

Het hybridesysteem van de Wrangler 4xe omvat een Integrated Dual Charging Module (IDCM), die een batterijlader en een DC/DC-omvormer verenigt in een enkele eenheid die compacter is dan twee afzonderlijke componenten. Ook de nieuwe PIM-module (Power Inverter Module) werd compacter. Om ze te beschermen tegen schade, werden deze componenten ondergebracht in een stalen structuur onder het batterijpack.

Alle hoogspanningssystemen, waaronder de bekabeling tussen het batterijpack en de elektromotoren, zijn afgedicht en waterdicht. Zoals elke Jeep Wrangler met Trail Rated-onderstel kan de Wrangler 4xe tot 76 centimeter water doorwaden.

De elektrische laadpoort is afgesloten met een drukklep en bevindt zich op het linkerspatbord van de Wrangler 4xe zodat de auto eenvoudig met de neus naar het laadstation kan worden geparkeerd. De laadpoort omvat led-indicatoren voor de laadstatus. Bovenaan het dashboard bevindt zich ook een led-verklikker voor het batterijniveau, zodat men het laadniveau tijdens het laden gemakkelijk kan controleren.





E Selec-modi van de Wrangler 4xe

De bestuurder van de Jeep Wrangler 4xe kan de hybrideaandrijving naar wens afstemmen op elke rit, of het nu gaat om zuiver elektrische pendelritten, een avondje uit in de stad of een rit door de wijde natuur.

De hybrideaandrijving van de Wrangler 4xe heeft drie bedrijfsmodi, E Selec genaamd. De bestuurder kan de gewenste modus selecteren via toetsen op het dashboard, links van het stuur. Ongeacht de actieve modus schakelt de Wrangler 4xe steeds over naar de hybridemodus wanneer de batterij haar minimale laadpeil nadert.

  • Hybrid: de standaardmodus, die het koppel van de 2.0-verbrandingsmotor en de elektromotor combineert. In deze modus gebruikt de aandrijving eerst de batterijstroom en wordt de 2.0 i4-turbomotor pas ingeschakeld wanneer de batterij haar minimale laadpeil bereikt.
  • Electric: het aandrijfgeheel rijdt geheel emissievrij en gebruikt enkel elektriciteit tot de batterij haar minimale laadpeil bereikt of de bestuurder meer koppel vraagt (zoals bij plankgas). In dat geval wordt de 2.0-verbrandingsmotor ingeschakeld.
  • eSave: geeft voorrang aan de 2.0-motor en bewaart de elektriciteit in de batterij voor later gebruik om elektrisch over het terrein of door de stad te rijden, waar het gebruik van verbrandingsmotoren beperkt wordt. Via de Hybridepagina’s in het Uconnect-systeem kan de bestuurder in de eSave-modus ook kiezen tussen de standen Battery Save en Battery Charge.
Om het voordeel van de E Selec-modi te optimaliseren, zijn het Wrangler 4xe-informatiescherm en het Uconnect-aanraakscherm uitgerust met Eco Coaching-pagina’s. Die Eco Coaching-pagina’s stellen eigenaars in staat om de vermogensstromen en de impact van regeneratief remmen te volgen, laadtijden te programmeren om te profiteren van lagere elektriciteitstarieven, en hun rijgeschiedenis te bekijken, met een gedetailleerde weergave van het elektriciteits- en benzineverbruik.

Het regeneratieve remsysteem draagt in aanzienlijke mate bij tot het milieuvriendelijke karakter van de Wrangler 4xe. Wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt, activeert de motorsturing de maximale remenergierecuperatie (tot 0,25 g) van de elektromotoren om de wagen te vertragen. Als die remkracht niet volstaat, worden ook de traditionele wrijvingsremmen van de Wrangler geactiveerd. Het energierecuperatiesysteem verlengt ook de gebruiksperiode van de remblokken.

Wanneer de vierwielaandrijving actief is, leveren de vier wielen koppel voor het regeneratieve remsysteem, waardoor de energierecuperatie wordt gemaximaliseerd. De elektriciteit afkomstig van het regeneratieve remsysteem wordt opgeslagen in de batterij om het laadniveau te verhogen of op peil te houden.

De Wrangler 4xe beschikt ook over het vermogen om de energierecuperatie te maximaliseren via de door de bestuurder inschakelbare Max Regen-functie.

Wanneer Max Regen actief is, wordt een doorgedreven recuperatiestrategie gebruikt wanneer de bestuurder geen gas geeft (freewheelen). Max Regen kan de Wrangler 4xe sneller vertragen dan het standaard regeneratieve remsysteem en genereert dan ook meer elektriciteit voor de batterij. Eens deze modus is ingeschakeld, blijft hij actief tot de bestuurder hem weer uitschakelt.

Terreinlegende

Het erfgoed van de Jeep Wrangler staat in het teken van zijn legendarische terreincapaciteiten. Alle vermogensmodi van de Wrangler 4xe zijn beschikbaar wanneer de transmissie in de stand 4Lo wordt geplaatst. De naadloze integratie van elektrisch vermogen in de 4x4-aandrijving tilt de Wrangler 4xe naar een ongekend niveau van terreinprestaties.

Liefhebbers zullen ondervinden dat het onmiddellijk beschikbare koppel van de elektromotor in de Wrangler 4xe een nauwkeurigere en meer gecontroleerde rijervaring verzekert bij het klimmen en kruipen. Zo is het niet nodig om het motortoerental te verhogen om de auto in beweging te brengen, worden schokken geminimaliseerd en geniet de bestuurder een maximale controle en snelheid.

In de EV-modus rijdt de Wrangler 4xe licht en stil, bespaart hij brandstof en laat hij de inzittenden maximaal genieten van de natuurgeluiden.

De nieuwe Jeep Wrangler 4xe is verkrijgbaar in drie modellen: 4xe, Sahara 4xe en Rubicon 4xe. De Wrangler 4xe en Wrangler Sahara 4xe zijn uitgerust met permanente 4x4-systemen, hypergeavanceerde Dana 44-assen voor- en achteraan en de Selec-Trac-transferbak met twee verhoudingen en een lage gearing van 2,72:1. Dat intuïtieve systeem laat zich eenvoudig instellen en verdwijnt vervolgens naar de achtergrond.

Een optioneel Trac-Lok-sperdifferentieel biedt extra grip en capaciteiten in gladde omstandigheden met een beperkte grip, zoals ritten op zand, grind, sneeuw of ijs.





De Wrangler Rubicon 4xe-modellen zijn uitgerust met het Rock-Trac 4x4-systeem dat een transferbak met twee verhoudingen en een lage gearing met een verhouding van 4:1 omvat, alsook een permanente vierwielaandrijving, Dana 44-assen en elektrische Tru-lok-differentiëlen op de voor- en achteras. De Wrangler Rubicon 4xe heeft een indrukwekkende kruipverhouding van 77,2:1, waarmee hij elk obstakel gemakkelijk overwint. De Wrangler Rubicon-modellen voegen daar nog grotere veerwegen en een maximale asuitslag aan toe met de hulp van een elektronisch ontkoppelbare stabilisatorstang. Samen dragen deze onderdelen bij tot de maximale terreincapaciteiten waar de Wrangler Rubicon om bekend staat.

De Wrangler 4xe omvat Selec-Speed Control met een vertrek- en afdaalhulp voor hellingen. Zo kunnen bestuurders de rijsnelheid op steile, ruwe hellingen regelen met de versnellingspook.

Zoals elke andere Jeep Wrangler draagt de Jeep Wrangler 4xe een ‘Trail Rated’-logo, dat verwijst naar zijn legendarische 4x4-capaciteiten, die hij onder meer dankt aan de volgende uitrusting:

  • beschermplaten en sleephaken voor- en achteraan
  • Wrangler Rubicon 4xe: oprijhoek van 44 graden, overschrijdingshoek van 22,5 graden, afrijhoek van 35,6 graden en bodemvrijheid van 27,4 centimeter (volgens US-specificaties)
  • optionele gespierde 17"-terreinvelgen met 33"-banden, standaard op Rubicon 4xe, 20"-velgen standaard op Wrangler 4xe en Sahara 4xe
  • doorwaaddiepte tot 76 centimeter
Alle 4xe-modellen behouden de talloze personaliseringsmogelijkheden van de Wrangler door diverse Jeep Performance-onderdelen van Mopar aan te bieden wanneer de auto in de showrooms verschijnt.

Designelementen in ‘Electric Blue’ onderscheiden de Wrangler 4xe

De Jeep Wrangler 4xe 2021 behoudt de tegelijk stoere en functionele, gebeitelde designtaal met een brede look en trapeziumvormige wielkasten.

Exclusieve details onderscheiden de Jeep Wrangler 4xe als de meest geavanceerde Wrangler ooit. De nieuwe kleurdetails in Electric Blue op de Rubicon-trekhaken voor- en achteraan contrasteren met de zwarte bumpers. Diezelfde unieke blauwe kleur werd gebruikt voor de naam Rubicon op de motorkap, het Jeep-label en het Trail Rated-logo. Bepaalde verrassende details zijn eveneens afgewerkt in de kleur Electric Blue. De zwarte motorkapsticker ‘4xe’ werd omrand in de speciale kleur en is transparant zodat de koetswerkkleur zichtbaar blijft.

Binnenin omvat de Wrangler 4xe Rubicon unieke stiknaden in Electric Blue op de zetel- en interieurbekleding.

De Jeep Wrangler 4xe 2021 is verkrijgbaar in tien koetswerkkleuren: Black, Bright White, Firecracker Red, Granite Crystal Metallic, Hella Yella, Hydro Blue (later beschikbaar), Sting-Gray, Snazzberry, Sarge en Billet Silver Metallic. Twee interieuropties voor de Wrangler (Black en Heritage Tan stof/Black en Dark Saddle leder) zijn beschikbaar in de 4xe-versie.

Jeep Renegade 4xe en Jeep Compass 4xe

De nieuwe Jeep Renegade 4xe en Compass 4xe, die werden voorgesteld op het autosalon van Genève 2019, zijn de eerste Jeep-modellen met oplaadbare hybridetechnologie in Europa en arriveren deze zomer in de showrooms. Hun komst werd in januari gevierd met de exclusieve First Edition, een speciale lanceringseditie die klanten konden bekijken en reserveren op een specifieke website die daartoe werd geopend in bepaalde Europese landen. Zowel de Renegade 4xe als de Compass 4xe maakt gebruik van een compromisloze hybrideoplossing die de ongeëvenaarde technische lay-out van elke Jeep-SUV benut en zijn capaciteiten naar een hoger niveau tilt dankzij enkele van de meest geavanceerde technologieën, die het elektrische vermogen (tot 240 pk) verenigen met een hoger veiligheidsniveau (vierwielaandrijving is steeds beschikbaar) en een lage milieu-impact (minder dan 50 g/km CO2 in de hybridemodus).

De combinatie van een 1.3-turbobenzinemotor en een elektromotor garandeert uitstekende prestaties en een buitengewoon rijplezier: de sprint van 0 tot 100 km/u duurt minder dan 7,5 seconden en de topsnelheid in de zuiver elektrische modus bedraagt 130 km/u (200 km/u in de hybridemodus).

Met hun nieuwe hybridetechnologie tillen de Jeep Renegade 4xe en Compass 4xe hun toonaangevende terreincapaciteiten naar een nog hoger niveau dankzij het toegenomen koppel van de gecombineerde aandrijving. En met de nieuwe Jeep 4x-technologie wordt de achteras niet aangedreven door een aandrijfas, maar door een specifieke elektromotor. Zo kunnen de twee assen van elkaar worden gescheiden om het koppel onafhankelijk te regelen. Dat is doeltreffender dan een mechanisch systeem en garandeert een onmiddellijke elektrische boost naar de achterwielen wanneer nodig.

De nieuwe Jeep Renegade 4xe en Jeep Compass 4xe staan sinds augustus bij de Europese Jeep-concessies in de uitvoeringen: Limited Business, S en Trailhawk, en allemaal met vierwielaandrijving.

Mopar en Jeep Performance Parts ondersteunen lancering van meest capabele, technisch geavanceerde en milieuvriendelijke Jeep Wrangler ooit

Wanneer de nieuwe Jeep Wrangler 4xe Plug-in Hybrid 2021 later dit jaar het wereldwijde gamma elektrische voertuigen van Jeep vervoegt, zullen Jeep Performance Parts en Mopar tal van in de fabriek ontworpen en geteste kwaliteitsonderdelen en accessoires aanbieden voor de meest capabele, technisch geavanceerde en milieuvriendelijke Wrangler ooit geproduceerd.

Het uitgebreide gamma van meer dan 300 Jeep Wrangler-producten zal exclusieve aanbiedingen van Jeep Performance Parts (JPP) omvatten, waarmee klanten het rijplezier op de weg en het terrein naar een hoger niveau kunnen tillen. De 2"-verhogingskit van JPP, een primeur voor de sector, werd speciaal ontwikkeld en afgesteld voor de oplaadbare hybrideversie van de Wrangler 4xe. Andere producten zijn onder meer beadlock-compatibele velgen, terreinbumpers, led-terreinlichten en rotsrails. Meer gedetailleerde informatie zal dichter bij de lancering worden vrijgegeven.

Deze accessoires kunnen verschillen van land tot land, afhankelijk van de lokale regelgeving.

Daarnaast zullen Jeep Performance Parts en Mopar via Amazon.com een wandlader van 240 volt voor thuis en een kwalitatieve installatieservice aanbieden, zodat klanten hun elektrische wagen gemakkelijk thuis kunnen opladen.

In tegenstelling tot andere aftermarketaanbiedingen worden Jeep Performance-onderdelen en -accessoires gedekt door een volledige fabrieksgarantie. De producten worden ontwikkeld, getest en goedgekeurd in nauwe samenwerking met de ontwikkelings- en productdesignteams van het merk Jeep. Daarbij worden strenge en exclusieve fabrieksgegevens gebruikt – die niet beschikbaar zijn voor de aftermarket – om de prestatiegerichte onderdelen en accessoires naadloos te integreren en zo een onberispelijke assemblage- en afwerkingskwaliteit te verzekeren, tot en met de kleur, nerven en look van elk product.

Het merk Jeep

Jeep, dat kan bogen op een legendarisch erfgoed van bijna 80 jaar, staat garant voor authentieke SUV’s met toonaangevende eigenschappen, vakmanschap en veelzijdigheid voor mensen die op zoek zijn naar een buitengewone ervaring. Het merk Jeep is een open uitnodiging om volop te genieten van het leven dankzij een volledig gamma auto’s die eigenaars het gevoel geven dat ze elke rit met vertrouwen kunnen aanvatten.

Het Jeep-gamma omvat de Cherokee, Compass, Grand Cherokee, Renegade en Wrangler en zal worden uitgebreid met de volledig nieuwe Gladiator. Om aan de vraag van consumenten over heel de wereld te voldoen, zijn alle Jeep-modellen die buiten Noord-Amerika worden verkocht verkrijgbaar met het stuur links of rechts en met een dieselmotor of benzinemotor. Jeep maakt deel uit van de merkenportefeuille van de wereldwijde autoconstructeur Fiat Chrysler Automobiles. Voor meer informatie over FCA (NYSE: FCAU/ MTA: FCA) kunt u terecht op www.fcagroup.com.





Galerij

Gent Motors article image