De New 500 3+1

De New 500 3+1 "la Prima", de meest veelzijdige New 500.

Na de presentatie van de New 500 "la Prima" cabrio, gevolgd door de berline, is het vandaag D-Day voor de voltooiing van het New 500 project. FCA onthult nu het volledige gamma, klaar voor de verkoop, en presenteert in wereldpremière de 3+1 "la Prima" Opening Edition, de derde New 500 koetswerkvariant, bovenop de cabrio- en berlineversies.

Welkom 3+1

Twee jaar geleden startte dit verhaal, de New 500 bracht voor Fiat positiviteit en een energie en creativiteit met zich mee die ongeëvenaard is sinds 1957 en 2007. Hierdoor konden de ontwerpers en ingenieurs van Fiat naar de toekomst kijken zonder ook maar één kans voorbij te laten gaan, terwijl tegelijkertijd de continuïteit met het huidige succes van de 500 behouden bleef.

Vanaf dat moment kwam het vanzelf om een auto te ontwerpen met meer 'gedaantes', zoals de cabrio- en berlineversies, maar dat was nog niet alles. Om de evolutie van het 500-klantenbestand te begeleiden, moesten we verder gaan, om in te spelen op de ontwikkelingen in de behoeften van klanten die gegroeid zijn en waarvan de gewoontes veranderd zijn. De jonge vrouw of man die na een dag werken aan boord van de 500 de baan op ging, is nu een “werkende moeder of vader”, die de taak heeft om zijn of haar kinderen 's morgens naar school te brengen voordat ze naar hun werk gaan, en 's middags naar de dansles of lessen vreemde talen gaan, terwijl ze eveneens eigen persoonlijke verplichtingen moeten nakomen. Die klant is dus nu een gezin geworden dus het interieur moet toegankelijker zijn, maar toch “cool”, iets wat de 500 van natuur al uitstraalt. Dat is waar de New 500 3+1 ten tonele komt. Helemaal nieuw, helemaal elektrisch en met een extra deur. Maar nog steeds een 500.

De Centro Stile ontwerpers hebben gewerkt aan een slimme oplossing met identieke afmetingen als de cabrio- en berlineversies, maar met een kleine derde deur aan de passagierszijde. Net als de eerste 500 in 1957, met naar achteren scharnierende deuren: een terugkeer naar de wortels van het model in een vruchtbare dialoog tussen verleden en toekomst. Het resultaat is een nieuwe koetswerkvariant, die aan de berline en de cabrio wordt toegevoegd, met ongewijzigde afmetingen en geen enkele centimeter meer toevoegt aan het basisontwerp.

Het derde 'kleine deurtje' opent in de tegenovergestelde richting, en gezien het ontbreken van een middenpaneel in het deurtje zelf, kunt u er comfortabeler induiken, gemakkelijker grote voorwerpen in- en uitladen en uw kind sneller en eenvoudiger op de achterbank of de kinderzitje plaatsen. Als je de kleine deur eenmaal hebt gesloten, is er geen verschil met de andere 500: dezelfde stijl, dezelfde grootte. Dit alles met een gewichtstoename van slechts 30 kg, zonder effect op het rijgedrag of het brandstofverbruik van de auto.

Wat betreft de veiligheid is het vermeldenswaardig dat de 'kleine derde deur' alleen kan worden geopend als de voordeur al open is, zodat de passagiers achteraan deze niet per ongeluk kunnen openen.

Met de "3+1" wil men aan de zijde van de 500 klanten staan, zij die hun gewoontes en behoeften hebben veranderd, maar niet hun smaak. Voor klanten die niet willen afzien van de schoonheid en allure die de 500 met zich meebrengt, is de "New 500 3+1" het antwoord. Dankzij de slimme oplossing van de derde deur kan iedereen al zijn waardevolle spullen meenemen zonder in te boeten aan stijl, terwijl hij toch kan profiteren van de functionaliteit die de New 500 3+1 kan bieden.

Launch edition : New “3+1” La Prima

Net als de cabrio en de berline wordt de New 500 3+1 bij de lancering gepresenteerd in de "la Prima" Opening Edition, die zich onderscheidt door zijn stijl, exclusiviteit, technologie en connectiviteit.

Het is duidelijk een 500, en als zodanig kan het niet anders dan stijl en aandacht voor detail belichamen. Drie kleuren zijn beschikbaar bij de lancering:
  • Rose Gold
  • Glacier Blue
  • Onyx Black
De New 500 3+1 "la Prima" wordt gekenmerkt door een reeks exclusieve details: volledige LED-koplampen met een 'Infinity-design', tweekleurige 17" diamantgeslepen wielvelgen en verchroomde inzetstukken op de ramen en de zijpanelen. Zitplaatsen, dashboard en stuurwiel in ecoleder, Fiat-monogram op de stoelen, tweekleurig stuurwiel en exclusieve "la Prima" aanduiding op de console. Als het om comfort gaat: in zes richtingen verstelbare voorstoelen, tapijten, elektrochrome binnenspiegel en 360° 'drone view' parkeersensoren.

De “la Prima” is uitgerust met de meest geavanceerde ADAS systemen beschikbaar:

  • Intelligent Adaptive Cruise Control (iACC)
  • Verkeersborden herkennen
  • Autonoom remsysteem
  • Intelligent Speed Assistant
  • Lane keeping assist
  • Hoge resolutie achteruitrijcamera
  • 360° parkeerassistent
  • Vermoeidheid detectie
  • Noodoproepen
  • Elektronische handrem
Hij beschikt ook over een automatische airconditioning, een draagbare ‘pebble’-sleutel, 85 kW snel opladen en een 11 kW Mode 3-kabel voor het opladen thuis of in het openbaar, allemaal standaard. Beter nog, hij is voorzien met niveau 2 van autonoom rijden, voor het eerst in een stadswagen.

Naast de openingseditie zal de uitvoering 3+1 beschikbaar zijn op de @Passion en @Icon versies.

Galerij

Gent Motors article image