Gefeliciteerd Lancia! 118 jaar Italiaanse elegantie - Gent Motors

Gefeliciteerd Lancia! 118 jaar Italiaanse elegantie

Opnieuw een belangrijke mijlpaal: Lancia viert op woensdag 27 november haar 118de verjaardag.

  • Op 27 november viert Lancia zijn 118de verjaardag.
  • Het merk werd in 1906 opgericht door Vincenzo Lancia en heeft legendarische bijdragen geleverd aan de autogeschiedenis met innovatieve modellen zoals de 12 HP, de Lambda en de Aurelia.
  • Lancia stond synoniem voor Italiaanse elegantie en gaf vorm aan tijdloze modellen zoals de Aurelia B24 en de Thema 8.32, die het begrip "Italiaanse stijl" hielpen definiëren.
  • In de autosport domineerde Lancia meer dan 20 jaar de rallywereld met iconische auto's als de Stratos, de 037 en de Delta - symbolen van technische en sportieve uitmuntendheid. Lancia was ook te zien op het witte doek in beroemde films als "Il Sorpasso" en werkte samen met gewaardeerde merkambassadeurs als Stefano Gabbana en Richard Gere.
  • Als voorloper van Lancia's nieuwe tijdperk combineert de New Ypsilon traditie en innovatie, met exclusief comfort, een tijdloos design en de nieuwste technologieën, waaronder 100% elektrische en hybride motoren.
  • De nieuwe en exclusieve Casa Lancia showrooms zijn een essentieel onderdeel van Lancia's renaissance: momenteel zijn er 160 locaties in Italië, terwijl er 70 gepland staan voor 2025 in grote steden in Frankrijk, Spanje, België-Luxemburg, Nederland en Duitsland.
  • De Nieuwe Lancia Ypsilon is verkrijgbaar vanaf € 24.000 en met een financieel pakket in samenwerking met Stellantis Financial Services vanaf € 230 per maand, inclusief 5 jaar/75.000 km garantie en

Om meer dan een eeuw passie, stijl en innovatie te vieren, heeft het merk een boeiend video eerbetoon samengesteld LINK , dat de iconen uit het verleden verbindt met de gloednieuwe New Ypsilon, en heeft het een reeks evenementen gepland voor werknemers in de productielocaties in Italië, Frankrijk en Spanje.

De festiviteiten vinden plaats op het hoofdkantoor van Lancia in de Via Plava in Turijn, waar de werknemers van het bedrijf de kans krijgen om dit samen met het topmanagement te vieren. Bovendien kunnen ze in de lobby een New Ypsilon bewonderen en spreken met collega's die aan het project hebben gewerkt. Daarnaast zal het merk soortgelijke evenementen organiseren in de fabrieken in Zaragoza, Spanje en Poissy, Frankrijk om degenen te eren die elke dag met trots en toewijding bijdragen aan het schrijven van een nieuw hoofdstuk in Lancia's geschiedenis. Tot slot zijn de nieuwe en exclusieve Casa Lancia showrooms nog een belangrijk ingrediënt in Lancia's renaissance: op dit moment zijn er 160 locaties in Italië, terwijl er 70 gepland staan voor 2025 in grote steden in Frankrijk, Spanje, België-Luxemburg, Nederland en Duitsland.

Luca Napolitano, Lancia CEO, verklaart: "Ik ben er trots op dit jubileum te vieren en een nieuwe mijlpaal te markeren in een legendarisch verhaal dat vertelt over tijdloze elegantie, technologische innovatie en sportieve records. In de loop van haar 118-jarige geschiedenis heeft Lancia prachtige, innovatieve en unieke Italiaanse auto's gemaakt die, ondanks het verstrijken van de tijd, de mensen altijd dierbaar zijn gebleven".

De geboorte van een legende
Het merk Lancia werd op 27 november 1906 in Turijn opgericht door Vincenzo Lancia en Claudio Fogolin, beiden Fiat-werknemers en autoliefhebbers. Vincenzo was al bekend in de autowereld omdat hij verschillende sportoverwinningen had behaald achter het stuur van Fiat-auto's. De eerste auto die in 1908 werd geproduceerd was de Lancia 12 HP, een uitgesproken onconventionele auto voor die tijd. Het chassis was laag en licht, had een aandrijfas in plaats van kettingen en zou een echt succesverhaal worden voor die tijd met een verkoop van meer dan 100 exemplaren. Lancia's faam groeide en het merk kwam de Eerste Wereldoorlog door, waarna andere modellen van hoge kwaliteit zouden volgen, waaronder de Lambda, Augusta en Aprilia. Na de Tweede Wereldoorlog onthulde Lancia in 1950 de Aurelia, de eerste auto ter wereld met een V6-motor. Het model zou verschillende competities winnen, wat Gianni Lancia - Vincenzo's zoon - overhaalde om een race-afdeling op te richten die zich richtte op competitie op de weg. Het werd de Scuderia Lancia. In 1956 ging het merk over op high-end auto's: de iconen van de jaren 60 waren de Flaminia en Flavia, de laatste de eerste Italiaanse auto met de motor onder de motorkap en voorwielaandrijving. In het begin van de jaren 1970 werd de sportafdeling nieuw leven ingeblazen en domineerde meer dan 20 jaar de rallywereld, waarbij de Stratos Lancia naar de Olympus van de autosport leidde: vijftien wereldkampioenschappen rally, drie wereldkampioenschappen constructeur en endurance, één 1000 Miglia, twee keer de Targa Florio en één keer de Carrera Panamericana. Buiten de sport zag je in 1985 het debuut van de compacte Y10 op de Autosalon van Genève. Dit model zou het concept van een stadsauto revolutioneren. De Ypsilon werd al snel een zeer succesvolle lijn: meer dan 37 speciale series, 4 generaties en de leider in zijn segment in Italië. Afgelopen april werd het stokje doorgegeven aan de New Ypsilon, de voorloper van Lancia's nieuwe tijdperk. Zowel de golvende vormen als de ronde achterlichten - een duidelijke verwijzing naar de Lancia Stratos - zijn geïnspireerd op de historische modellen van het merk. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de New Lancia Ypsilon de eerste Stellantis productieauto is die is uitgerust met het S.A.L.A. systeem, de slimme virtuele interface die zorgt voor een comfortabele rijervaring in lijn met Lancia's moeiteloze technologie. Bovendien is de nieuwste creatie van het Italiaanse merk ook best-in-class in het premium hatchback B-segment, dankzij de meest uitgebreide specificaties in zijn categorie: een groot 10,25" display, het beste standaard parkeerhulpsysteem, het beste buitenverlichtingssysteem in termen van technologie en omvang; en het is ook het enige model in het segment dat standaard is uitgerust met Level 2 Autonomous Driving op de Cassina-versie.

Tijdloos ontwerp
Lancia-design is nooit design om het design geweest, maar de volledige uitdrukking van de "Italiaanse stijl" - dat wil zeggen die unieke combinatie van klassieke elegantie, creativiteit en passie. Deze benadering is nooit louter een vertoon van creatief showmanschap geweest, maar heeft het leven geschonken aan auto's met een geraffineerd design dat er altijd op gericht is overtolligheid te elimineren en schoonheid te vinden in pure vormen en inhoud. Niet toevallig zijn veel Lancia's deel gaan uitmaken van de populaire verbeelding: van de Aurelia tot de Flaminia, de Fulvia, de Beta HPE, de Gamma, de Delta, de Stratos en de 037. Sommige van deze modellen hebben een sierlijk en elegant ontwerp, terwijl andere een brutale en efficiënte uitstraling hebben. Ze delen echter allemaal een unieke stijl die in staat is om tijd en ruimte te overstijgen, waardoor ze tot op de dag van vandaag mooie, eigentijdse en emblematische uitingen van Italiaans design zijn.

Bovendien heeft de stijl van Lancia innovatie vaak "gekleed" in verfijning. Zo was de in de jaren 30 gepatenteerde garderobeachtige deuropening zonder middenstijl een voorloper van latere innovaties. Een ander voorbeeld is de Aprilia, die werd ontwikkeld op basis van het buitengewone idee om aerodynamica toe te passen op een in massa geproduceerde compacte auto. Bij Lancia draait alles om vakmanschap en aandacht voor detail: twee kenmerken die elk model van het merk onderscheiden, zowel in het interieur als aan de buitenkant. Neem bijvoorbeeld de iconische Aurelia B24 Spider, waarvan de lijnen zijn gezuiverd van al het overbodige: hij heeft geen handgrepen en de deuren openen van binnenuit om de perfecte lijn "ongestoord" te houden. Lancia werd ook een icoon van de Italiaanse stijl met de Thema 8.32 met Ferrari-motor, een interieur van fijn leder en een dashboard van massief hout. Geïnspireerd door de vloeiendheid van de historische Aurelia en Flaminia (en met een vleugje sportiviteit van de legendarische Stratos en Delta) is de New Ypsilon nu de voorloper van een nieuwe designtaal die traditie en innovatie met elkaar verbindt. Bovendien heeft het Centro Stile Lancia geëxperimenteerd met contrasten door pure en sensuele vormen te combineren met gedurfdere elementen. De kenmerkende details van de nieuwe Ypsilon zijn onder andere een moderne herinterpretatie van de Lancia-kalief en op de Stratos geïnspireerde achterlichten. Ook het interieur straalt Italiaanse elegantie uit met verfijnde keuzes zoals de tavolino en eersteklas materialen zoals gerecycled leer en geribbeld fluweel.

De evolutie van een elegant, onderscheidend en nobel symbool
De geschiedenis van Lancia is nauw verweven met de evolutie van het logo en de naam van de modellen, die beide de identiteit en waarden van het merk weerspiegelen. Het eerste logo dat in 1907 werd onthuld, had de letters "Lancia" in het wit op een zwarte achtergrond, met een prominente "L" en een minimalistische uitstraling. In 1911 besloot Vincenzo Lancia de creatie van een nieuw embleem toe te vertrouwen aan graaf Carlo Biscaretti di Ruffia, die elementen introduceerde zoals het vierspaaks stuurwiel, de rechthoekige vlag en de staafvormige lans om de filosofie van het merk zo goed mogelijk te vertegenwoordigen. Dit ontwerp werd officieel aangenomen in 1922. In 1929 onderging het logo verdere transformaties door de toevoeging van een driehoekig schild rond het stuurwiel en een blauwe, witte en gouden kleurencombinatie die voorbestemd was om te blijven bestaan. In 1957, met de introductie van de Lancia Flaminia, werd het logo opnieuw ontworpen en kreeg het een moderner en gestileerder uiterlijk met eenvoudige geometrische vormen en een tweekleurig blauw en zilver uiterlijk. Later, in 1969, na de overname van Lancia door de Fiat Group, onderging het logo nog een grote restyling waarbij de rechthoekige vorm terugkeerde, maar het oorspronkelijke ontwerp uit 1907 werd geactualiseerd. De Beta uit 1972 was de eerste auto die pronkte met het nieuwe embleem. In 1981 herinterpreteerde ontwerper Massimo Vignelli het logo, waarbij hij de traditionele elementen styliseerde en het kleurenpalet beperkte tot een verandering van blauw en wit. In 2007 werd het logo steeds minimalistischer door het ontwerp van het stuurwiel te vereenvoudigen en de lans met de vlag te verwijderen, maar het schild en de kleur te behouden. Zelfs de namen van de modellen weerspiegelen de geschiedenis van het merk. Aanvankelijk werden de auto's geïdentificeerd aan de hand van hun geregistreerde pk's, zoals 12 pk en 18/24 pk. In 1919 besloot Vincenzo Lancia echter, op aanraden van zijn broer Giovanni, de letters van het Griekse alfabet te gebruiken om zijn auto's een sterkere identiteit te geven. Hij introduceerde de Kappa en ging verder met modellen als de Lambda en Dilambda. In de jaren 1930 veranderden de namen en werden ze geïnspireerd op historische locaties in het oude Rome, zoals Aurelia, Appia, Flaminia, Flavia en Fulvia. In de jaren 1970 en 1980, nadat Fiat Lancia had gekocht, werd besloten om terug te keren naar de traditie en Griekse letters te gaan gebruiken voor modellen als Beta, Gamma en Delta. In het begin van de jaren 2000 werd deze traditie toegepast op modellen als de Thesis, Phedra, de derde generatie van de Delta in 2008, tot de Ypsilon uit 2010 en de huidige New Ypsilon. Deze laatste debuteerde met een nieuw logo dat een moderne interpretatie geeft aan de kenmerkende elementen van zijn historische tegenhanger - het stuurwiel, de vlag, de lans en de belettering - als een manier om naar de toekomst te kijken. Deze basiselementen van het merk symboliseren de traditie van Lancia en zijn nu vereenvoudigd in termen van lijnen en vormen in een nieuwe balans die innovatie, premium en de Italiaanse geest uitdrukt, met een vleugje eclecticisme met volledig respect voor de onmiskenbare geometrieën van het merk.

Lancia en Rally
Lancia kon zijn verjaardag niet echt vieren zonder een eerbetoon aan zijn verbazingwekkende succes in de rallywereld, die het merk naar de Olympus van de autosport heeft gebracht met vijftien wereldkampioenschappen rally, drie wereldkampioenschappen voor constructeurs en endurance, één Mille Miglia, twee keer het winnen van de Targa Florio en één keer de Carrera Panamericana. De jaren 1970 en 1980 waren de gouden jaren van het merk, met legendarische modellen zoals de Stratos, 037 en Delta die de rallysport meer dan 20 jaar domineerden. Lancia nam al vroeg kennis van dit soort wedstrijden, omdat de leiders wisten dat ze perfect waren om de schittering en de wegligging van de auto's te benadrukken. Bovendien hield de oprichter van het merk, Vincenzo Lancia, al vroeg van racen. Hij had al verschillende races gewonnen in het seizoen 1908-1909, maar gaf de competitie op om zich te concentreren op de productie van auto's voor de weg. In 1951 besloot Gianni Lancia echter om het merk terug te brengen naar de racerij en richtte het Scuderia Lancia team op, met als embleem een olifantje in galop. Tussen 1954 en 1955 nam de Lancia D50 eenzitter deel aan de Formule 1, waarmee een einde kwam aan de sportieve prestaties. In de jaren '60 keerde Lancia officieel terug naar de rallywereld met het Lancia Racing Team, met een kleine rode olifant als embleem en de initialen HF ('High Fidelity'). De Lancia Stratos HF, de eerste auto die speciaal werd ontworpen voor rally's, maakte zijn officiële debuut in 1974 en was bedoeld om onverslaanbaar te worden op elk terrein. Uitgerust met de Ferrari Dino 2,4-liter V6 was de Lancia Stratos HF ongeëvenaard en won drie opeenvolgende wereldkampioenschappen tussen 1974 en 1976. In 1983 won de Rally 037 het wereldkampioenschap rally - de laatste auto met achterwielaandrijving die zegevierde in een wereldkampioenschap - en versloeg daarmee geavanceerde auto's met vierwielaandrijving, zoals de veel gevreesde Audi Quattro. Na de ervaring met de krachtige Groep B auto's, zette Lancia zijn claim kracht bij met de vierwielaangedreven Delta HF 4WD, die debuteerde in 1987 en de rallywereld de volgende zes jaar domineerde. De Delta HF 4WD en zijn opvolgers - de Delta HF Integrale en Integrale 16V - wonnen 10 wereldtitels - 6 in het wereldkampioenschap voor constructeurs, 4 in het tegenkampioenschap voor coureurs - en 46 overwinningen in de 66 wereldraces waaraan ze deelnamen. De Lancia Delta blijft de meest winnende auto in de rallygeschiedenis en heeft een onuitwisbare stempel gedrukt op de wereld van de autosport. En vandaag staat de nieuwe Ypsilon Rally 4 HF klaar om de weg op te gaan in 2025, het jaar waarin Lancia zijn comeback maakt in de autosport. Het doel van het merk is om zijn aanwezigheid in de hedendaagse racesport te herstellen en tegelijkertijd een eerbetoon te brengen aan zijn roemrijke rallyverleden.

Lancia en cinema
Lancia staat voor uitmuntendheid en is wereldwijd geliefd bij modellen, internationale A-listers, schrijvers en kunstenaars, als symbool van de Italiaanse cultuur van "schoonheid en goed gedaan werk". Lancia auto's zijn te zien geweest in films die de geschiedenis zijn ingegaan en in stijlvolle, geraffineerde communicatiecampagnes. De relatie tussen Lancia en de film gaat terug tot het begin van de 20e eeuw, toen Lancia auto's verschenen in de eerste stomme films die in Turijn werden gemaakt. Ze verschenen met name in de telefoni bianchi ('witte telefoons', Italiaanse films uit de jaren 1930 in de stijl van de Amerikaanse komedies uit die tijd), waarin deze auto's enerzijds werden gekozen als voertuig voor de dromen van Italianen om de drempel van mille lire al mese ('1000 Italiaanse lire per maand', het gemiddelde salaris in die tijd) te overschrijden; en anderzijds bijna als belichaming van de sleutel tot de poorten van de moderne wereld. Eind jaren 1950 werd de band tussen het automerk en de 'zevende kunst' onverbrekelijk. Dit was de tijd van La dolce vita, met Rome als hoofdstad van de cinema en de internationale jetset: De Via Veneto bruiste van het leven en veel sterren kozen voor Lancia vanwege de onmiskenbare stijl. Claudia Cardinale, Anita Ekberg en Jean Paul Belmondo reden in modellen als de Aurelia en Appia, terwijl Marcello Mastroianni koos voor zijn Flaminia Coupé Super Sport Zagato. Brigitte Bardot was helemaal weg van de Aurelia B24, Flaminia en Flavia Convertible en reed in Lancia's van Cortina d'Ampezzo tot aan de Côte d'Azur. Ondertussen, tijdens zijn kronieken van het Spaanse stierenvechtenseizoen, reisde Ernest Hemingway met een Aurelia B21, zijn reisgenoot voor zijn schrijfsels in "The Dangerous Summer". In 1962 was de Aurelia B24 te zien in Dino Risi's "Il sorpasso" en groeide uit tot een van de beroemdste auto's uit de Italiaanse filmgeschiedenis. In de loop der jaren bleven Lancia's de hoofdrol spelen op het witte doek. De Fulvia Coupé verscheen in Dario Argento's "Profondo Rosso", terwijl Alain Delon achter het stuur zat van de Lancia Delta in "Pour la peau d'un flic". Recentelijk zijn Lancia's gebruikt in beroemde films als Woody Allen's "To Rome with Love" en Ron Howard's "Angels & Demons", waarbij de Delta een hoofdrol speelde in de laatste. Als symbool van Italiaanse creativiteit en elegantie blinkt het merk Lancia ook uit door zijn geraffineerde reclamecampagnes die de ziel van het merk respecteren. De reclamespots van regisseur Gabriele Muccino, begeleid door de muziek van Ennio Morricone, zijn veel meer dan reclamespots, het zijn echte korte films die tot op de dag van vandaag relevant zijn. Lancia's keuze van woordvoerders - Stefano Gabbana, Richard Gere en Carla Bruni - heeft de liefde voor het merk aangewakkerd. Als ambassadeurs van de elegantie van Lancia over de hele wereld zijn deze beroemdheden "Very Ypsilon People" geworden en hebben ze ertoe bijgedragen dat het merk over de hele wereld een icoon is geworden. Tot slot kunnen we niet voorbijgaan aan de laatste verschijning van Lancia op het witte doek in "Race for Glory" met Riccardo Scamarcio in de hoofdrol. De film is een kroniek van een van de grootste wedstrijden in de sportgeschiedenis en een authentieke strijd tussen David en Goliath. Hij vertelt het verhaal van het Rallykampioenschap van 1983, waarin het Lancia Team onder leiding van Cesario Fiorio en de 037 een werkelijk geduchte tegenstander trof.

Galerij

Gent Motors article image