Innovatieve Q4-technologie debuteert op Junior, nu met de meest uitgebreide line-up in het segment - Gent Motors

Innovatieve Q4-technologie debuteert op Junior, nu met de meest uitgebreide line-up in het segment

De vierwielaandrijving en de typische rijdynamiek van Alfa Romeo zijn het resultaat van een project gericht op een optimale balans tussen prestaties en emissies.

  • De Junior Ibrida Q4 voltooit de lancering van het model, dat nu in 38 landen te bestellen is. In slechts een paar maanden sinds de lancering zijn er wereldwijd al meer dan 27.000 orders binnengekomen, waarvan een aanzienlijk deel van 19% voor de BEV (elektrische) versie.
  • Met de komst van de Q4 Hybrid versie wordt het aanbod het meest uitgebreide in het segment, om aan elke mobiliteitsbehoefte te voldoen.
  • Het 48-V hybridesysteem koppelt een 1,2-liter turbomotor aan twee elektromotoren, voor een gecombineerd vermogen van 145 pk. Daarnaast is de Junior Ibrida Q4 voor het eerst op dit platform uitgerust met MultiLink achterwielophanging, voor superieur comfort en rijplezier.
  • Uitstekende tractie in elk scenario en op elk wegdek, en Power Looping-technologie voor vierwielaandrijving, zelfs als de accu bijna leeg is.
  • Toonaangevend uitrustingsniveau: iconische "Leggenda" badge, 18" wielen en Full LED koplampen; in het passagierscompartiment zijn de Spiga stoelen, het 10,25" infotainmentsysteem met navigatie en het geluidssysteem met 6 luidsprekers de opvallende kenmerken. Autonoom rijden op niveau 2, een 180° achteruitkijkcamera en een handsfree elektrische achterklep zijn standaard.
Alles is klaar voor het dynamische debuut van de Junior Hybrid Q4, een evenement dat de kans geeft om de details te ontdekken en een proefrit te maken met de evolutie van de Q4-technologie, die nu kenmerkend is voor het volledige aanbod van het merk. Hiermee is de lancering van het Junior-model, dat nu verkrijgbaar is in 38 landen, afgerond. Slechts enkele maanden na de lancering zijn er wereldwijd al meer dan 27.000 orders binnengekomen, waarvan 19% in de volledig elektrische configuratie. Belangrijke cijfers die naar verwachting zullen stijgen met de introductie van de nieuwe Ibrida Q4, de vierwielaangedreven variant met geautomatiseerd asbeheer voor achterwielaandrijving. Uiteindelijk is vierwielaandrijving een essentiële factor voor een premium merk als Alfa Romeo, en de Ibrida Q4 heeft een slimme manier om dit te bieden, met behulp van het Power Looping Technology-systeem om ervoor te zorgen dat de aandrijving zelfs werkt als de accu bijna leeg is.


Sterke punten van de nieuwe Junior Ibrida Q4, waarmee het meest uitgebreide assortiment in het segment wordt uitgebreid
In termen van efficiëntie is het nieuwe model de benchmark in de categorie: omdat er geen fysieke verbinding tussen de twee assen is, is de gewichtstoename extreem laag en bijgevolg zijn het verbruik en de CO2-uitstoot even laag; deze laatste ligt onder de 120 g - waarden die de beste balans tussen prestaties en uitstoot in het segment vertegenwoordigen. Bovendien debuteert de Junior Ibrida Q4 met de MultiLink onafhankelijke achterwielophanging op dit platform, voor het hoogste comfort en rijplezier in het dagelijks verkeer. En dan hebben we het nog niet eens over de uitzonderlijke tractieprestaties onder alle omstandigheden: of het nu in de sneeuw, modder of op landwegen in de regen is, het voertuig garandeert maximale grip en biedt veiligheid en controle in elk scenario. Met de lancering van de nieuwe Q4-technologie wordt de Junior line-up dus uitgebreid, waardoor het de meest uitgebreide in het segment wordt en klanten een vrije keuze hebben tussen Full-Electric motoren (ideaal voor in de stad) of Hybrid (perfect voor lange afstanden) en verschillende versies: Junior Elettrica voor de alledaagse sportiviteit; Junior Veloce voor wie op zoek is naar extreme sportiviteit; en Junior Ibrida Q4, voor maximale tractie en veiligheid onder alle omstandigheden, vooral bij slechte grip, zonder compromissen op het gebied van gewicht en efficiëntie.


Ibrida Q4 configuratie
De Junior Ibrida Q4 combineert een 1,2-liter turbomotor met 136 pk en twee elektromotoren van 21 kW. De configuratie omvat een elektromotor op de vooras, geïntegreerd in de zestraps automatische transmissie met dubbele koppeling, en een tweede motor op de achteras, die voor tractie zorgt zonder een fysieke verbinding tussen de twee assen. Deze lay-out zorgt voor een optimale verdeling van het koppel en garandeert een uitstekende tractie in alle rijomstandigheden. De achterste motor is uitgerust met een versnellingsbak die het koppel op de achterwielen verhoogt, voor maximale tractie en stabiliteit. De nieuwe Junior Q4-versie is ideaal voor lastige wegen en slechte weersomstandigheden en is ontworpen voor een gevarieerde klantenkring: van winter- en zomersportliefhebbers tot liefhebbers van vierwielaandrijving. Hij voldoet ook aan de behoeften van diegenen die maximale veelzijdigheid wensen, zodat ze zowel stadsroutes met behendigheid als omwegen op minder comfortabel terrein in alle veiligheid kunnen afleggen. De Junior Ibrida Q4 is daarom een natuurlijke keuze voor wie op zoek is naar een auto die zich kan aanpassen aan elke rijbehoefte of professionele taak, waardoor hij ook ideaal is voor wagenparken en de zakelijke sector.


DNA-selector en maximaal rijcomfort met MultiLink-achtervering
Met de Alfa Romeo DNA-keuzeknop kan de bestuurder de prestaties van de auto aanpassen aan verschillende rijbehoeften: de "Dynamic"-modus biedt een sportieve rijervaring met maximaal vermogen, terwijl de "Natural"-modus ideaal is voor dagelijks gebruik. De modus "Q4" is ontworpen voor omstandigheden met weinig grip en zorgt altijd voor maximale veiligheid en controle. De "Advanced Efficiency"-modus optimaliseert het brandstofverbruik en biedt een soepele rit, perfect voor een maximale energiezuinigheid. De MultiLink onafhankelijke achterwielophanging debuteert voor het eerst op dit platform en is ontworpen om maximaal comfort te garanderen voor alledaags rijden en de tractie te verbeteren in alle omstandigheden op de weg . Bovendien zijn de veren, schokdempers en stabilisatorstangen speciaal voor deze configuratie ontwikkeld. Dit geavanceerde veersysteem biedt een groter vermogen om oneffenheden in de ondergrond te absorberen, wat zorgt voor superieur comfort voor alle inzittenden en uitstekende rijeigenschappen. Het Q4-systeem wordt automatisch geactiveerd op basis van de grip en de helling van de weg, zodat de vierwielaandrijving altijd beschikbaar is met behulp van Power Looping-technologie, zodat de auto Q4-tractie behoudt, zelfs als de accu bijna leeg is.


Topconfiguratie: "Leggenda-badge en premium voorzieningen
Op esthetisch gebied zijn de opvallendste kenmerken van de Junior Ibrida Q4 de nieuwe herinterpretatie van de "Leggenda"-badge, Full LED-koplampen en 18" lichtmetalen velgen. Het passagierscompartiment is verfraaid met exclusieve voorzieningen zoals een lederen stuurwiel, de verwarmde Spiga-stoelen van vinyl en stof (elektrische stoelverstelling voor de bestuurder met massage en handmatige 6-voudige verstelling voor de passagiersstoel), een 10,25" infotainmentsysteem met navigatie, een geluidssysteem met 6 luidsprekers en pedalen en dorpels van aluminium. Aandacht voor detail wordt ook verzekerd door de elegante en opvallende 8-kleuren interieurverlichting die de luchtroosters, centrale tunnel en de iconische Telescope markeert. Ook standaard zijn autonoom rijden op niveau 2, een 180° achteruitkijkcamera, een handsfree elektrisch bedienbare achterklep en een sleutelloos systeem met proximity access-technologie.

Galerij

Gent Motors article image