De volledig elektrische New 500 komt eraan - Gent Motors

De volledig elektrische New 500 komt eraan

“Het is tijd om actie te ondernemen voor een betere toekomst.” Planeet Aarde maakt een zeer delicate periode door, die uniek is in haar geschiedenis. We worden allemaal opgeroepen om actie te ondernemen om een betere toekomst te creëren. Fiat gaat de uitdaging aan door zijn familiejuwelen boven te halen: de 500. Want de 500 heeft altijd gelijke tred gehouden met de tijd. Hij verandert als de maatschappelijke noden veranderen.

Vandaag werd in Milaan de Nieuwe 500 gepresenteerd, de eerste volledig elektrische auto van FCA. Hij zal de spelregels voor emissievrije voertuigen veranderen. Om de toekomst van de 500 in beeld te brengen is het merk Fiat begonnen met wat het maakte tot wat het is. Hetzelfde geldt voor de eerste generatie, die in de jaren zestig van de vorige eeuw mobiliteit en vrijheid bracht. De 500 betekende een ommekeer en werd een geliefd merk. Een auto die altijd al aan de top stond, en die zich sinds zijn debuut, 63 jaar geleden, als een icoon heeft gevestigd.

Met de tweede generatie, die in 2007 werd gelanceerd, introduceerde de Fiat 500 het concept van coolness en charme in de stadsauto en werd hij een icoon van de Italiaanse mode en stijl die de wereld veroverde. Een steeds evoluerend model dat kunstenaars en muzikanten de afgelopen dertien jaar geïnspireerd heeft en de basis vormde voor meer dan 30 speciale uitvoeringen.

Nu, in 2020, breekt een nieuw tijdperk aan en is het tijd dat de Fiat 500 al zijn populariteit aanwendt om verandering te inspireren en deel uit te maken van de oplossing.

Omdat verwacht wordt dat mobiliteit duurzamer, geconnecteerd en autonoom wordt, met een steeds strengere regelgeving, treedt de derde generatie van de Fiat 500 opnieuw op de voorgrond met design en rijplezier. Hij vormt niet alleen een revolutie, maar de “reïncarnatie” van een ingesteldheid, die vernieuwing kan inspireren. In feite volstaan regels en voorschriften niet voor een echte revolutie, er is iets iconisch en moois nodig: de Nieuwe Fiat 500.

De weg van de verandering kan niet alleen worden bewandeld. We hebben partners nodig met een al even positieve instelling, die betrokken willen worden bij het verbeteren van de toestand van de aarde, door dezelfde waarden en doelen na te streven. Leonardo DiCaprio heeft het project van de Nieuwe Fiat 500 in de armen gesloten. De wereldwijde superster, die al meer dan twintig jaar persoonlijk betrokken is bij de bescherming van de aarde, steunt de visie van de nieuwe elektrische stadsauto. In de “All-In”-videocampagne nodigt hij iedereen uit om een eigen bijdrage te leveren, net zoals het merk Fiat dat met de 500 deed.

Deze visie wordt ook gedeeld door andere belanghebbenden – Giorgio Armani, Bvlgari en Kartell, drie iconische bedrijven in de wereld van Made in Italy, die samen met het merk Fiat een strategie hebben uitgewerkt, waarin duurzaamheid nauw verweven is met uitmuntendheid in kennis, creativiteit en innovatie. Zo zijn de exclusieve uitvoeringen, de drie unieke en exclusieve voorbeelden van de Nieuwe Fiat 500, ontstaan. Om deze modellen samen met Armani, Bvlgari en Kartell te ontwerpen hebben we de waarden van de iconische 500, de bekendste stadsauto van Fiat ter wereld, als uitgangspunt genomen voor de waarden die de derde generatie bepalen. De combinatie van deze waarden met hun eigen waarden leidde tot drie unieke modellen van de Nieuwe 500, gekenmerkt door stijl, creativiteit en vakmanschap.

Als echte meesterwerken van Italiaans vernuft, vergelijkbaar met een groot kunstwerk, werden de drie exclusieve uitvoeringen geproduceerd met het streven en het engagement om meer gebruik te maken van duurzame, natuurlijke en gerecycleerde materialen.

Deze strategie om de toestand van de planeet te verbeteren omvat ook een liefdadigheidsveiling. Alle opbrengsten van de verkoop van de drie unieke modellen – de 500 Giorgio Armani, de B.500 “MAI TROPPO” van Bvlgari en de 500 Kartell – gaan naar een van de milieuorganisaties van Leonardo DiCaprio.

Be the first! Ontdek hem als eerste registreer je hier!

Zo veel kwaliteiten: het best mogelijke rijbereik, opladen en rijden
Bij het ontwerp van de Nieuwe 500 begonnen de ingenieurs met een blanco vel papier, zodat ze met de grootste aandacht voor detail aan elk aspect konden werken en de beste oplossingen konden kiezen.

Rijbereik en oplaadtijden zijn twee belangrijke zaken voor klanten. De lithium-ionaccu's met een vermogen van 42 kWh geven de Nieuwe 500 een rijbereik tot 320 km in de WLTP-cyclus.

Om de laadtijd te optimaliseren is de Nieuwe 500 uitgerust met een snellaadsysteem van 85 kW om de accu zeer snel op te laden. Zo duurt het bijvoorbeeld maar 5 minuten om voldoende energiereserve op te bouwen om 50 kilometer af te leggen, meer dan nodig is voor gemiddeld dagelijks gebruik. En de snellader kan de accu ook in slechts 35 minuten tot 80% opladen. De Combo 2-aansluiting op het zijpaneel van de auto rechts achteraan voedt de snellader, voor zowel AC- als DC-laden.

Er zijn ook systemen voor thuisladen beschikbaar. Het lanceringsmodel van de nieuwe 500 wordt geleverd met de Easy Wallbox™, een oplaadsysteem voor thuis dat op een normaal stopcontact kan worden aangesloten. Het werd exclusief voor FCA ontwikkeld door ENGIE EPS en zal door Mopar in Europa op de markt worden gebracht, samen met de lancering van het model. Het is een eenvoudig, toegankelijk “plug-and-charge”-systeem dat gemakkelijk via Bluetooth kan worden beheerd, waardoor u uw energiebelasting stabiel kunt houden door uw 500 thuis direct op te laden met maximaal 3 kW laadvermogen, zonder tussenkomst van deskundig personeel. Bovendien is de Easy WallboxTM klaar voor een vermogensupgrade naar 7,4 kW, zodat thuis in iets meer dan 6 uur volledig kan worden opgeladen. Het model wordt ook geleverd met een Mode 3-kabel voor het opladen aan openbare laadpunten.

De Nieuwe 500 heeft drie rijmodi: Normaal, Rijbereik en Sherpa, die kunnen worden geselecteerd volgens uw rijstijl.

Met name de Sherpa-modus optimaliseert de beschikbare middelen om ervoor te zorgen dat u uw bestemming bereikt. De Sherpa-rijmodus werkt op verschillende componenten om het energieverbruik tot een minimum te beperken, juist om ervoor te zorgen dat u de bestemming die op het navigatiesysteem is ingesteld of het dichtstbijzijnde laadstation comfortabel kunt bereiken. Net zoals een “Sherpa in de Himalaya“, die de hele expeditie leidt, past deze rijmodus verschillende parameters aan: maximale snelheid, beperkt tot 80 km/u; respons van het gaspedaal, om het energieverbruik te verminderen; en uitschakeling van het airconditioningsysteem en de verwarmde zetels (de bestuurder heeft de mogelijkheid om ze op elk moment weer te activeren).

De modus “Normaal” staat zo dicht mogelijk bij het besturen van een wagen met een normale verbrandingsmotor, terwijl de modus “Rijbereik” de functie “aandrijving met één pedaal” activeert. Door deze rijmodus te kiezen kunt u de Nieuwe 500 praktisch alleen met het gaspedaal bedienen. Het pedaal loslaten veroorzaakt namelijk een veel grotere vertraging dan met een normale verbrandingsmotor, bijna alsof u het rempedaal intrapt. In elk geval moet u het rempedaal indrukken om de auto volledig tot stilstand te brengen. Maar bij dagelijks gebruik en met meer oefening kunt u hem uiteindelijk leren bedienen met het gaspedaal alleen.

De motor heeft een vermogen van 87 kW voor een topsnelheid van 150 km/u (zelfbeperkt) en een acceleratie van 0-100 km/u in 9,0 seconden en 0-50 km/u in 3,1 seconden.

Niveau 2 van autonoom rijden en connectiviteit
De auto van de toekomst is niet alleen een elektrische stadsauto, maar gaat nog een stap verder: hij gaat letterlijk naar het volgende niveau door als eerste auto in zijn segment niveau 2 van autonoom rijden aan te bieden, met alle voordelen van dien voor stadsmobiliteit.

Bewakingstechnologie met frontale camera bewaakt alle zones van de auto, zowel in de lengte als dwars. De intelligente Adaptive Cruise Control (iACC) remt of versnelt in reactie op alles: auto's, fietsers, voetgangers. Lane Centering houdt de auto in het midden van de rijstrook wanneer de markeringen correct zijn geïdentificeerd.

Intelligent Speed Assist leest de snelheidslimieten en beveelt aan ze toe te passen, terwijl Urban Blind Spot gebruikmaakt van ultrasone sensoren om de dode hoeken te bewaken en met een driehoekig waarschuwingslicht in de buitenspiegel voor eventuele obstakels te waarschuwen. Dan is er de Attention Assist, die waarschuwingen op het display weergeeft en aanbeveelt om te stoppen en een pauze in te lassen als u moe bent. Tot slot bieden de 360°-sensoren een drone-perspectief om bij het parkeren of het uitvoeren van complexe manoeuvres obstakels te vermijden.

De derde generatie van de 500 is de eerste auto van FCA die is uitgerust met het nieuwe infotainmentsysteem UConnect 5, het geconnecteerde platform dat voor de toekomst is ontworpen. Ontwikkeld met het idee om klanten een compleet nieuwe gebruikerservaring te bieden maakt de Nieuwe 500 gebruik van het eenvoudige, intuïtieve en ongelooflijk aanpasbare besturingssysteem Android Auto. U kunt bijvoorbeeld widgets gebruiken om te configureren hoe functies en apps worden weergegeven. Apple CarPlay is al draadloos beschikbaar. Het systeem is ook klaar om dezelfde functionaliteit te bieden voor Android Auto.
Kortom, de Nieuwe 500 biedt een naadloze integratie met uw smartphone, met een aanraakscherm van 10,25" met hoge resolutie, met een horizontale vormfactor die perfect past in het instrumentenbord van de auto en er de lijnen van volgt.

In combinatie met de Telematic Box Module en de verplichte noodoproepfunctie biedt UConnect 5 klanten een aantal innovatieve connectiviteitsdiensten:

  • My Assistent: een hulpsysteem dat de klant met een assistent in verbinding stelt om hulp te vragen bij een defect en om ondersteuning te krijgen bij het oplossen van eventuele problemen. De klant ontvangt ook een verslag per e-mail, waarin hij de huidige status van de auto kan controleren.
  • My Remote: op hun smartphone kunnen klanten het laadniveau van de accu controleren, het opladen van de auto plannen voor de meest kosteneffectieve periode; de exacte locatie van de auto vinden; de deuren vergrendelen en ontgrendelen; de verlichting in- en uitschakelen en het airconditioningsysteem programmeren.
  • My Car: om de staat van uw auto te controleren, met onmiddellijke controle van verschillende parameters, van de bandenspanning tot het onderhoudsschema.
  • My Navigation: via de mobiele app kunt u uw bestemming naar het navigatiesysteem van de auto sturen, de route bepalen, de verkeerssituatie en het weer onderweg bekijken en flitspalen opsporen. U kunt ook de oplaadpunten in uw buurt bekijken door op de kaart grafisch de punten te zoeken die op basis van uw huidige acculaadniveau kunnen worden bereikt. Kaarten worden altijd bijgewerkt, “over-the-air”.
  • My Wi-Fi: een echte hotspot die tot acht elektronische apparaten tegelijkertijd met het internet verbindt, net als thuis. My Wi-Fi laat u ook communiceren met uw auto met spraakbesturingstechnologie van Amazon Alexa, de marktleider in de sector.
  • My Theft Assistance: klanten worden onmiddellijk op de hoogte gebracht in geval van diefstal van hun auto. Zodra de diefstal door de politiediensten wordt bevestigd, zal de veiligheidsdienst de klant ondersteuning bieden bij het terughalen van de auto.

De Nieuwe 500 is dus al meteen perfect geconnecteerd: hij praat zowel binnen als buiten de auto met u, zodat u de navigatieroute vooraf kunt instellen en bij het instappen een aangenaam geklimatiseerd interieur beschikbaar hebt. En als de autodeur eenmaal geopend is, is uw mobiele telefoon in slechts 5 seconden verbonden. U hoeft de laadkabel ook niet meer te gebruiken.

De lanceringsversie heeft ook het Natural Language interface-systeem, met geavanceerde stemherkenning, zodat u met de auto kunt praten om de parameters te controleren, de klimaatregeling in te stellen en uw favoriete muziek te kiezen.

Stijl en design
De stijl wordt in de Nieuwe 500 de toekomstige mobiliteit op een Italiaanse manier toegepast, waarbij de aanzienlijke erfenis van de twee voorgaande generaties wordt samengebracht. Want we mogen nooit vergeten dat de Nieuwe 500 is wat hij is, een iconische stadsauto met dezelfde stilistische proporties en strakke vormgeving, een teken van onze tijd. Klassiek, cool, en geworteld in 63 jaar geschiedenis. Tijdens de designfase werkte het Fiat Style Center aan strakke lijnen en een consistente taal om de look van de derde generatie te definiëren: fris, geavanceerd en compact, maar tegelijkertijd ronder en eleganter, gevormd rond een meer geproportioneerde benadering van het chassis. Dit verleent hem een aangenaam ruim karakter en verschaft een gevoel van een betere stabiliteit en dimensionale présence.

Een andere vereiste was om het nieuwe model onmiddellijk een speciaal 500-logo te geven, dat voor het eerst in het midden van de frontbadge verschijnt, in de plaats van het Fiat-logo. Het huidige 500-logo achteraan behoudt zijn link met het verleden, zij het dat het in de speciale volledig elektrische versie is getransformeerd: gedistingeerd en verfraaid door een lichtblauwe rand, met een spel van vorm en kleur dat de eindnul in een letter “E” doet overgaan.

De Nieuwe 500 behoudt alle stijlelementen, alleen rustiger, zuiverder en frisser. De voorkant is verticaal zoals in de versie van 1957, wat hem minder schichtig maakt, bijna met het gezicht naar de weg gericht, en de dynamische uitstraling van het profiel werd geaccentueerd. De scheidingslijn van de eerste generatie scheidde de motorkap van de cirkelvormige koplampen, terwijl die scheiding nu werd hertekend, waarbij de modulaire elliptische koplamp met een wimper op de motorkap wordt gescheiden. De iets meer elliptische iconische koplampen zijn technologisch en modern, wat resulteert in een aantrekkelijker uiterlijk, terwijl de deurgrepen volledig vlak zijn, met een compartiment voor de elektrische ontgrendeling. Een auto met een glimlach, die de 'zorgeloze' connotatie van het empathische front niet heeft verloren, zelfs niet in de derde generatie.

Zijn vorm getuigt van dezelfde creatieve geest. De aard van het nieuwe platform heeft de derde generatie van de 500 een ongelooflijke présence gegeven: het is 6 cm breder en 6 cm langer, de wielbasis is 2 cm langer en de wielen zijn breder en staan verder uit elkaar, wat hem een sterkere persoonlijkheid verleent en het comfort verhoogt, ook al is hij minder dan vier meter lang.

Binnenin is de elektrische 500 volledig nieuw en elegant, met duidelijke verwijzingen naar elementen van de eerste generatie. Als een interieurontwerper heeft het Style Center het interieur ingericht door het volume efficiënt in te delen om eenvoud in vorm, een esthetische aankleding en visuele helderheid te bereiken. Dit wordt geïllustreerd door het brede en slanke instrumentenbord en de modulaire opbergmogelijkheden tussen de twee voorzetels waar de schakelconsole zich oorspronkelijk bevond, waardoor het comfort aanzienlijk wordt verbeterd. Er is meer ruimte achter de schouders en voor de benen, terwijl de lithiumaccu’s in de vlakke vloer zijn ondergebracht zonder beperking van de kofferruimte, die onveranderd blijft. Het resultaat is een omgeving die goed doordacht en helderder is, met minder knoppen en zuivere, harmonieuze lijnen die allemaal duurzaamheid uitdrukken. Voor de Hybrid Fiat 500, evenals de elektrische versie, zijn de zetels in bepaalde uitrustingsniveaus gemaakt van “Seaqual”-garen, afgeleid van plastic dat uit de zee is opgevist, terwijl voor andere zetels veel gebruik is gemaakt van eco-leder in plaats van echt leder.

Ongelooflijk opwindend
De Fiat 500 is altijd synoniem geweest voor opwinding. En ook de derde generatie zal verbazen, nog voordat de startknop wordt ingedrukt. De nieuwe 500 debuteert in de cabrioversie: de eerste emissievrije vierzitter met open dak: volledig open, volledig elektrisch, volledig stil. Als icoon van La Dolce Vita moest hij herboren worden om alle charme van zijn vormen en geluiden tot uiting te brengen. En wat het geluid betreft, is er nog een uniek kenmerk van de nieuwe stadsauto, dat later beschikbaar is: het Acoustic Vehicle Alert System (AVAS), een akoestische waarschuwing voor voetgangers die verplicht is bij snelheden tot 20 km/u; het gekozen geluid is geen gebruikelijk geluidssignaal, maar de muziek van Amarcord door Nino Rota, in pure Dolce vita-stijl, een voorbeeld van de meest authentieke Italiaanse creativiteit.

De lanceringsuitvoering “la Prima” is beschikbaar voor voorafgaande reservering
Een droom wordt werkelijkheid: de lanceringsuitvoering “la Prima”, een gelimiteerde editie ontworpen voor de introductie van de Nieuwe 500, met een eigen uitgesproken stijl, exclusiviteit, technologie en connectiviteit.

Vanaf vandaag, 4 maart, kan hij worden besteld via een online pre-reserveringssysteem op de website www.fiat.com*, door een eenvoudige procedure van slechts drie klikken te volgen.

Stijl. Het is duidelijk een 500, en als zodanig kan hij alleen maar een belichaming zijn van stijl en aandacht voor elk detail. Bovendien is hij elektrisch en dus duurzaam, en zelfs de keuze van de kleuren is geïnspireerd op de natuur en haar basiselementen. La Prima is verkrijgbaar in drie kleuren:

  • Mineral Grey (metaalkleur), dat aan de aarde doet denken,
  • Ocean Green (parelmoer), dat de zee weergeeft,
  • Celestial Blue (drielaags), als een hulde aan de hemel.

De lanceringsversie heeft ook full-LED-koplampen, een eco-lederen bekleding, 17" gefacetteerde velgen en verchroomde inleg op de ramen en de zijpanelen.

Exclusiviteit. Wie de Nieuwe 500 “la Prima” wenst, wil dat alle details exclusief zijn: de Monogram Soft Top, en de “1 van 500” genummerde badge naast de naam van het land waar de auto is gekocht, op de eerste 500 verkochte exemplaren in de belangrijkste landen.

Technologie. “la Prima” is uitgerust met de meest geavanceerde ADAS-systemen die er zijn:

  • Autonome Emergency Brake met detectie van voetgangers en fietsers, Intelligent Speed Assistant
  • Lane Control;
  • Achteruitrijcamera met hoge resolutie en dynamische richtlijnen;
  • Intelligent Adaptive Cruise Control (iACC) en Lane Centering;
  • Automatische koplampen aan en Auto High/Low Beam;
  • Emergency Call;
  • Elektrische handrem.
Hij is natuurlijk uitgerust met niveau 2 van autonoom rijden, voor het eerst in een stadsauto.

Connectiviteit. Het nieuwe infotainmentsysteem UConnect 5: 7" TFT-display, radio, 10,25" aanraakscherm NAV, Digital Audio Broadcast, Wireless CarPlay / Android Auto, Telematic Box Module.

De full-option cabrio “la Prima” is de enige elektrische vierpersoonscabrio. Hij wordt standaard geleverd met nieuwe voorzieningen, zoals de snellader van 85 kW en een interieur met een instrumentenbord en zetels die met eco-leder zijn bekleed.

Om de beperkte editie van “la Prima” te reserveren hoeft u alleen maar naar de website www.fiat.com* te surfen en met slechts drie klikken en een voorschot van 500 € kunt u genieten van de mobiliteit van de toekomst. De nodige stappen zijn heel eenvoudig en snel: kies uw kleur, registreer en kies een concessie, betaal vervolgens het voorschot van 500 €, dat altijd terugbetaalbaar is. Het unieke en exclusieve systeem gebruikt uw postcode om milieupremies te identificeren en geeft de uiteindelijke prijs weer, evenals de nationale en lokale stimuleringsmaatregelen die in uw regio beschikbaar zijn. De 500 € is geen aanbetaling, maar dient als bewijs van belangstelling voor de aankoop van een “la Prima” gelimiteerde editie, waarvan slechts een beperkt aantal in elk land beschikbaar is.

De prijs van de Nieuwe 500 “la Prima” Cabrio, inclusief Easy WallboxTM, bedraagt 37.900 € (exclusief de milieupremies voor uw land).

Leonardo DiCaprio, endorser van het Nieuwe 500-project
Om te helpen bij de ontwikkeling van de strategie voor de Nieuwe 500, geïnspireerd door verandering en de wens om de aarde een betere toekomst te geven, heeft het merk Fiat een beroemdheid onder de arm genomen die zich al meer dan 20 jaar inzet voor de strijd tegen de klimaatverandering en de bescherming van de biodiversiteit: Leonardo DiCaprio. De Amerikaanse acteur en activist heeft de filosofie van de Nieuwe 500 in de armen gesloten en wilde graag zijn steun bieden aan de missie van Fiat.

In de “All-In”-videocampagne*, die vandaag naar YouTube is geüpload en gewijd is aan de lanceringsuitvoering “la Prima”, nodigt DiCaprio iedereen uit om zich in te zetten voor de strijd tegen de klimaatverandering, met het oog op duurzaamheid: “We moeten alles op alles zetten,” zegt hij in zijn toespraak. Fiat nam de uitdaging aan en nam ze in haar missie op, en zette zijn kostbaarste juweel, de 500, in om zijn eerste volledig elektrische model uit te brengen. Met de volledig elektrische 500 kunnen we helpen om de aarde, ons thuis, te beschermen. De “reïncarnatie”*, eveneens beschikbaar op YouTube, vertelt het verhaal van een merk dat in de loop der jaren is veranderd, en dat sinds 1957 verandering inspireert, in de woorden van het filmpje zelf. “Reïncarnatie” stelt vragen over het leven, de evolutie ervan en over Fiat en vindt de antwoorden in zijn meest iconische model.

Deze strategie van het delen van ideeën en projecten betrekt ook andere partners waarmee Fiat de exclusieve uitvoeringen heeft gerealiseerd. De eerste drie unieke en bijzondere voorbeelden van de Nieuwe 500 zullen worden verkocht op een veiling, waarvan de opbrengst zal gaan naar een van de milieuorganisaties van Leonardo DiCaprio.

* Alle rechten voorbehouden. Deze videofilm is de exclusieve eigendom van FCA en is auteursrechtelijk beschermd. Het bekijken van de videofilm is enkel toegelaten via officiële FIAT-kanalen en is enkel toegankelijk in een beperkt aantal landen. De video mag niet worden gedownload, gekopieerd, gereproduceerd, gewijzigd, doorgestuurd of toegankelijk gemaakt voor derden zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van FCA. Elk gebruik voor andere dan de hierin uitdrukkelijk vermelde doeleinden is uitdrukkelijk verboden en zal worden beschouwd als een schending van de rechten van FCA.

De exclusieve uitvoeringen
De drie exclusieve uitvoeringen die in Milaan worden voorgesteld, dienen als bewijs voor de mate waarin duurzaamheid en het streven naar een betere aarde nu zo sterk aanwezig zijn. Bedrijven zoals Giorgio Armani, Bvlgari en Kartell, symbolen van Italiaanse uitmuntendheid over de hele wereld, hebben hun steentje bijgedragen aan het project Nieuwe 500, met een gezamenlijke wens om de verandering aan te wakkeren door drie unieke modellen te creëren om de eerste telg van de Nieuwe 500 te verwelkomen, en hebben samen uiting willen geven aan deze verandering met de creatie van drie unieke exemplaren, die van bij het begin hulde brengen aan de komst van de eerste volledig elektrische auto van FCA.

De 500 was altijd al een Italiaans icoon, het kleintje van Fiat, dat zijn weg naar de wereld heeft gevonden door uit te groeien tot best verkochte auto van FCA in het buitenland en door in het MoMA in New York te pronken. Voor de Nieuwe 500 – vergelijkbaar met een haute couture-outfit, een designobject en een juweel – heeft Fiat het allerbeste geselecteerd – Armani, Bvlgari en Kartell. Door de combinatie van al hun waarden ontstonden de drie uitzonderlijke exclusieve uitvoeringen, die zich vooral onderscheiden door hun stijl, creativiteit en vakmanschap, gebaseerd op het gebruik van natuurlijke, gerecycleerde en geregenereerde materialen.

500 Giorgio Armani

Alleen Giorgio Armani, de onbetwiste koning van de Italiaanse elegantie, zou een eigen interpretatie kunnen geven aan de stijl. Zijn modehuis ontwierp een eigen versie van de elektrische 500, de 500 Armani, in het teken van tijdloos modedesign en duurzaamheid. Met behulp van lasertechnologie wilde Armani de metalen bekleding van de carrosserie van de auto vormgeven (en uiteindelijk etsen) met een exclusieve microchevron-gravure om zo dicht mogelijk aan te leunen bij de drie dimensies van een stof. Het resultaat wordt verder versterkt door Armani-grijsgroen met “zijde-effect”. Meer nog, de dekkende lak die voor het koetswerk wordt gebruikt, is een innovatief product. Terwijl het “GA”-logo een krachtig kenmerk van het velgdesign is en ook de stof van de softtop tooit, verlenen de amberkleurige ruiten de auto nog meer harmonie en verfijning.
De neutrale en elegante nuances worden in het interieur voortgezet: de zetels zijn bekleed met gecertificeerd natuurleder met volle nerf, afkomstig van Poltrona Frau, in een “grijge” kleur met microchevron wollen stroken, versierd met details uit het vakmanschap van de beste lederwaren.

De natuurlijkheid en authenticiteit van de materialen wordt ook benadrukt door de gewelfde en sculpturale inleg op het instrumentenbord, bedekt met gerestaureerd hout met open poriën dat is versierd met dunne lagen aluminium inleg, geïnspireerd door het elegante en eigentijdse karakter van de Armani/Casa-lijn.

B.500 “MAI TROPPO”

Bvlgari's exclusieve uitvoering B.500 “MAI TROPPO” is een eerbetoon aan vakmanschap en schoonheid. De 500 heeft altijd een rol gespeeld in La Dolce Vita, een Italiaans icoon geboren uit de liefde voor schoonheid en kunst. Een nieuwe interpretatie van deze waarden geeft Bvlgari, een symbool van Italiaanse excellentie, een merk dat door de jaren heen heeft geïnnoveerd door de regels voor juwelierswerk wereldwijd te herschrijven en nieuwe trends te lanceren, die zijn uitgegroeid tot iconen van hedendaags design. De Nieuwe 500 is een echt juweel op zich, met zijn interieurs in de fijnste materialen, verfraaid door de grootste aandacht voor details en unieke afwerkingen die herinneren aan de levendige, onmiskenbare combinaties van kleuren en motieven en de Romeinse wortels van Bulgari verheerlijken. Hij kon dus geen andere naam krijgen dan “MAI TROPPO” [nooit te veel].

De exclusieve uitvoering is voorzien van een saffraankleurige parelmoerverf, een iconische tint bij Bvlgari, geïnspireerd op de kleurenschakering van een Romeinse zonsondergang. Dit effect wordt versterkt door een nuance in de verf die met een gespecialiseerde manuele techniek wordt geproduceerd. De “saffraan”-lak benadrukt het karakter van de auto als “juweel”, gebaseerd op insluiting van goudpoeder dat werd teruggewonnen uit restmateriaal van de juwelenproductie. Het eindresultaat: een milieuvriendelijke auto, schitterend in zijn eigen licht. Naast de goudlak heeft de B.500 zijdrempels en strips aan de voorkant die met glazuurtechniek zijn bewerkt; speciaal ontworpen velgen in de vorm van een ster, het historische symbool van Bvlgari, samen met zwarte lak met gouden afwerking en een “juweel”-badge in gepolijst goud op de zijkanten, met een B.500-logo met diamantafwerking. De filosofie van hergebruik wordt voortgezet in de interieurs, met een instrumentenbord dat nog eleganter wordt door de bekleding met historische zijden sjaals van Bvlgari uit collecties van het verleden. De zetels zijn bekleed met groenblauw leder met borduursel met “Diva”-patroon, gouden details en sjaalinzet. Het ware juweel van de interieurs zijn drie halfedelstenen, amethist, topaas en citrien, gezet in een afneembare broche, gemaakt door de meester-goudsmeden van Bvlgari en aangebracht in het midden van het stuurwiel.

500 Kartell

Creativiteit en vernieuwing zijn de inspiratiebronnen voor de exclusieve uitvoering 500 Kartell, van het iconische merk van Italiaans industrieel design, dat voortdurend experimenteert en onderzoek doet naar nieuwe esthetiek en functies voor kunststoffen. De afgelopen jaren was Kartell ook betrokken bij de ontwikkeling van steeds duurzamere kunststoffen.
De Nieuwe 500 Kartell is een ideale mix van materialen die samenkomen om een echt object van hedendaags design tot leven te wekken.

Het koetswerk heeft een “monoblock-kleur”-concept waarbij de verschillende soorten materialen – metaal, glas, rubber, plastic en stof – in dezelfde kleur zijn uitgevoerd: Kartell-blauw, afgeleid van Yves Klein-blauw, een algemeen erkende kleur die iconisch is voor het merk. De oppervlakken van de carrosserie zijn Kartell-blauw met spiegeleffect, verkregen door middel van een blauw Kartell-spiegeleffect dat wordt gecreëerd met een milieuvriendelijke chroomverf. De twee logo's van het merk onderscheiden zich van de carrosserie door een behandeling met gezandstraald polycarbonaat, om een gevoel van materie en diepte over te brengen.

De meest symbolische elementen van het koetswerk, naast het kleureffect, zijn de componenten van polycarbonaat die worden gerecycleerd uit afgedankte parabolische projectoren en worden gebruikt in het radiatorrooster, de velgen en de spiegelbehuizingen. Deze objecten hebben een uniek design geïnspireerd op het patroon van Kartells Kabuki-lamp, gemaakt en ontwikkeld door designer Ferruccio Laviani als een leidmotief van de identiteit van de nieuwe auto, met unieke details die aan de textuur van de lamp herinneren en bijzondere elementen van de auto worden. Het Kabuki-patroon blijft een hoofdrol spelen in het interieur, met een polycarbonaatbekleding op de inzet in het instrumentenbord en transparant aangebracht op de zetels.

Het contrast tussen het Kartell-blauw van het koetswerk en de helderheid van het interieur is opvallend en creëert een heldere en lichte omgeving, waarbij warme en koele tinten worden gecombineerd. De aangenaam aanvoelende textielplastics in het interieur zijn 100% gerecycleerd polypropyleen, net als de stoelen uit de nieuwste collectie van Kartell. De stoffen krijgen een natuurlijke, knusse uitstraling, in volledig gerecycleerd polyester.

De Fiat 500, een “Italiaans icoon en Erelid” van Altagamma
De wereldpremière van de Nieuwe 500 in Milaan is ook een gelegenheid om de bevestiging aan te kondigen van de Fiat 500 als “Italiaans icoon en Erelid” van Altagamma, de vereniging die sinds 1992 de beste bedrijven in de Hoge Cultuur en de Creatieve Industrie samenbrengt die de Italiaanse uitmuntendheid en levensstijl over de hele wereld promoten. Uniek in zijn veelzijdige omvang omvat Altagamma 107 merken uit de sectoren van mode, design, sieraden, voeding, horeca, adrenaline en wellness. Samen hebben ze in totaal meer dan 9.000 jaar geschiedenis, met gemiddeld 85 jaar per bedrijf. Vandaag wordt de Fiat 500, symbool van Made in Italy en icoon en ambassadeur van de Italiaanse levensstijl over de hele wereld, “Erelid” van de prestigieuze vereniging. De stadsauto van Fiat, nu in de derde generatie, staat sinds 1954 aan de top. In 63 jaar geschiedenis heeft hij een eigen positie gecreëerd in de wereld en is hij een symbool geworden van de stadsmobiliteit van het verleden, het heden en de toekomst.

De nieuwe status van de Fiat 500 krijgt een plaats in een langdurige samenwerking tussen FCA en de vereniging, met andere merken van de Groep die al deel uitmaken van Altagamma.


“My Dream Garage”, de exclusieve garage van FCA
Om bij exclusiviteit te blijven staat de aankoop van een nieuwe Fiat 500 gelijk aan toetreding tot het “House of Brands”, een zeer exclusieve club. Het betekent dat u kiest voor elektrisch rijden, maar af en toe kunt u het voertuig kiezen dat u het meest nodig hebt: een ander model uit de reeks van de Nieuwe 500, zoals de 500X of 500L, een Italiaanse sportwagen zoals de Alfa Romeo Giulia of Stelvio, of zelfs een Amerikaanse SUV zoals de onstuitbare Jeep Wrangler, Compass of Renegade. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door “My Dream Garage”, de nieuwe mobiliteitsdienst gecreëerd door FCA en Leasys, een leasing- en mobiliteitsbedrijf, exclusief voor klanten die een Nieuwe Fiat 500 kopen.

Dit wordt een nieuwe abonnementsdienst die de mogelijkheid biedt om alle auto's van de FCA Group “on-demand” te boeken.

Galerij

Gent Motors article image