Geen 1000 Miglia 2024 zonder Alfa Romeo - Gent Motors

Geen 1000 Miglia 2024 zonder Alfa Romeo

Alfa Romeo neemt deel aan de 'klassieker' van Brescia met 2 juweeltjes uit de museumcollectie: De 1900 Sport Spider (1954) bestuurd door Nicola Larini, DTM-kampioen in 1993, samen met navigator Luca Ciucci; en de 1900C Super Sprint (1956) met de klassiekerjournalist Andrea Farina om beurten aan het stuur met Davide Cironi, het meest emotionele personage in de autosport.

• De twee vintage rariteiten worden vergezeld door het dynamische debuut van de nieuwe Alfa Romeo Junior compacte sportwagen en de exclusieve Giulia en Stelvio Quadrifoglio Super Sport, die een eerbetoon zijn aan Alfa Romeo's eerste overwinning op de 1000 Miglia van 1928 met de 6C 1500 Super Sport.

• Alfa Romeo praat over zijn "Digital 8-bit": beleef de avontuurlijke 1000 Miglia op Alfa Romeo's officiële social media kanalen.

• Alfa Romeo herleeft de race samen met zijn fans op een geheel nieuwe manier, geïnspireerd door 8-bit videogames, met retrogamingstijlen en -mechanica.


Na de gebruikelijke sportieve en technische controles te hebben doorstaan, ging de 42nd 1000 Miglia gisterenvan start. Meer dan 400 modellen zullen dit jaar deelnemen aan deze regelmatige race voor oldtimers, waarvan meer dan 50 Alfa Romeo's, waarmee Alfa Romeo standaard het grootste team is en een onbetwisticoon van de Italiaanse autosport. De sterren van de race zijn twee prestigieuze modellen uit de vintage collectie van Alfa Romeo, die meestal te zien zijn in het museum in Arese: de 1900 Super Sport (1954) en de 1900 Super Sprint (1956).

De eerste is in handen van Nicola Larini, DTM-kampioen in 1993 met de Alfa Romeo 155 V6 TI, en van zijn navigator Luca Ciucci. Larini's terugkeer naar het racen met Alfa Romeo zal ongetwijfeld leiden totsterke emoties bij alle fans van de autosport en vooral bij de Alfisti-fandom, die zich zijn heldendaden in de Touring-klasse in de jaren 90 nog goed herinnert. De 1900 Super Sprint (1956) wordt met hetzelfdeenthousiasme onthaald en zal het beste van zichzelf geven, bestuurd door Andrea Farina, een journalist enoldtimerexpert, naast Davide Cironi, een influencer en YouTuber met een passie voor motoren.

De twee vintage rariteiten worden vergezeld door de nieuwe Giulia en Stelvio Quadrifoglio Super Sport, de speciale gelimiteerde serie die het merk wijdt aan Alfa Romeo's eerste overwinning op de 1000 Miglia in 1928 met de 6C 1500 Super Sport. Het publiek zal ook voor het eerst de Alfa Romeo Junior in actie kunnenzien; de nieuwe compacte auto brengt de sportiviteit van Alfa Romeo terug in het grootste segment van de Europese markt. Hij belichaamt de rode draad die de auto's uit het verleden altijd heeft verbonden met de auto's die tegenwoordig door het merk Biscione worden geproduceerd, in de naam van hun aangeborenaanleg voor sportiviteit als boeiende rijervaring in het dagelijks leven, die sinds 1910 het Italiaanse merk heeft bezield en de Alfa Romeo-stam over de hele wereld heeft gefascineerd.


Om de race samen met de fans te beleven, laat Alfa Romeo zich inspireren door 8-bit videogames.


In een innovatie die de stijlen en mechanieken van retrogaming combineert, betrekt Alfa Romeo zijn stambij een dagelijks verhaal geïnspireerd op de 8-bit videogames die generaties gamers hebben gefascineerd. Een geheel nieuwe, ongewone manier om de geest van de 1000 Miglia te beleven. Maar dat is nog niet alles, de inspiratie uit videogames uit de jaren '90 is een knipoog naar en een eerbetoon aan alle gamers die Nicola Larini en zijn 155 DTM zien als een raceheld uit die tijd en als een icoon in motorsportgames.


De onbreekbare band tussen Alfa Romeo en de 1000 Miglia


Tussen 1927 en 1957 was de 1000 Miglia een snelheidsrace, maar vanaf 1982 werd het eenregelmatigheidrace die voorbehouden was aan modellen die ooit deelnamen aan de eerdere competitieveevenementen of rond dezelfde tijd werden geproduceerd. Bij de tweede editie in 1928 won Alfa Romeo het individuele en teamklassement, met finishplaatsen voor alle auto's die aan de race deelnamen. Op 1 april 1928 beklommen Giuseppe Campari en Giulio Ramponi de hoogste trede van het podium met de 6C 1500 Super Sport, een van de absolute meesterwerken van Vittorio Jano, die opviel door zijn revolutionairemechanische architectuur, met een vaste turbokop. De buitengewone auto legde de 1.618 km van het circuit af met een indrukwekkende gemiddelde snelheid van 84 km/u en behaalde daarmee het eerste van Alfa Romeo's 11 successen, waarvan zeven opeenvolgende van 1932 tot 1938: een record dat nooit meer kanworden verbroken en waarmee de onverbrekelijke band werd gevestigd tussen Alfa Romeo en de 1000 Miglia, twee Made in Italy-merken die uitblinken op het wereldtoneel.


De route van de 42nd race


De 1000 Miglia 2024 vindt opnieuw plaats tegen de klok in, net als in 2021: zoals altijd vertrekt het konvooivanuit Brescia en passeert Bergamo, Novara en Vercelli voordat het Turijn bereikt voor de eersteetappefinish. Op dag 2 begint het konvooi aan de afdaling naar het zuiden, klimt de Langhe op en rijdt doorhet centrum van Acqui Terme. Vervolgens gaat het naar Genua, een stad die voor het eerst deel uitmaakt van de 1000 Miglia 2024, voordat het verder gaat langs de Tyrreense kust naar Viareggio. In de derde etappe gaatde race landinwaarts naar Lucca en Castiglione della Pescaia, waarna Lazio wordt binnengereden via Marta, Viterbo en Ronciglione, om te eindigen op de Via Veneto in Rome. In etappe 4 keren de ploegen terug naarhet noorden via Orvieto, Siena, Prato en de passen Futa en Raticosa, voor hun aankomst in San Lazzaro di Savena (Bologna). Op de laatste dag doet de legendarische 1000 Miglia Ferrara, Bovolone en Villafranca di Verona aan, gevolgd door het Gardameer via Valtenesi en Salò, om te eindigen met de traditionele parade over de Via Venezia in Brescia.

Galerij

Gent Motors article image