Alfa Romeo Junior IBRIDA versie debuteert in Parijs. Line-up wordt de breedste in het segment. - Gent Motors

Alfa Romeo Junior IBRIDA versie debuteert in Parijs. Line-up wordt de breedste in het segment.

Alfa Romeo keert terug naar de Mondial de l'Auto in Parijs met zijn volledige line-up en drie zeer belangrijke previews op een exclusieve stand om bezoekers mee te nemen op een meeslepende reis naar het hart van Made in Italy, waarbij uitmuntend vakmanschap en zijn culturele traditie worden gevierd.

  • Alfa Romeo breidt het Junior-aanbod uit om aan alle eisen van klanten te voldoen. Het Junior-gamma wordt het meest uitgebreide in het segment.
  • Internationale première van Junior IBRIDA: Alfa Romeo sportiviteit in een urban outfit.
  • Een verrassing voor iedereen door zijn uitmuntende dynamiek. Junior VELOCE 280 pk, de belichaming van de sportieve instelling in het gamma, maakt zijn nationale debuut in Parijs.
  • De nieuwe 33 Stradale, een 'manifest' van stijl, knowhow en rijdynamiek, is opgesteld in een 'bottega'-stand en vormt de kroon op het display.
  • Voorproefje voor Tonale MY2025. Alfa Romeo presenteert nieuwe functies en een vernieuwd interieur voor de C-SUV.
  • De sportsedan bij uitstek: Giulia Quadrifoglio Super Sport, de speciale gelimiteerde serie die de sportieve geschiedenis van het merk viert.
  • Een waar eerbetoon aan "Made in Italy": Op de Alfa Romeo-stand kunnen bezoekers genieten van een zintuiglijke ervaring die hen leidt door het streven naar uitmuntendheid, vakmanschap en de waarden van de Italiaanse cultuur.

Alfa Romeo keert terug naar de Mondial de l'Auto in Parijs met zijn volledige line-up en drie zeer belangrijke previews op een exclusieve stand om bezoekers mee te nemen op een meeslepende reis naar het hart van Made in Italy, waarbij uitmuntend vakmanschap en zijn culturele traditie worden gevierd. Het concept van de expositieruimte, bekend als "Bottega", gaat verder dan alleen het tentoonstellen van auto's en biedt een uitgebreide multisensorische ervaring, mogelijk gemaakt door samenwerkingen met enkele van de beroemdste en meest opmerkelijke namen in Italië, waaronder Alcantara, ART, Borgese, Evolution, Desire, Magna Pars, Poltrona Frau en Schedoni.

De internationale première van de nieuwe 136 pk Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale staat in de schijnwerpers. Als authentiek cool en uniek object biedt de Junior de meest uitgebreide line-up in het segment om aan alle eisen van klanten te voldoen. De gloednieuwe compacte sportwagen combineert een fascinerende stijl met de meest geavanceerde technologie op het gebied van comfort, connectiviteit en rijdynamiek, met een dubbele uitlaat, 18" lichtmetalen "Fori" velgen en Sport pack met Sabelt stoelen, Alcantara bekleding en sportieve karakteriseringen aan de buitenkant, die wordt verfraaid door de nieuwe "Legend" grille. Daarnaast is er de nieuwe Junior 280 Veloce, voor het eerst gepresenteerd op een publiek evenement in Frankrijk, die zich onderscheidt door zijn Sport Pack en glazen schuifdak.

Op de stand zal de iconische 33 Stradale zeker een ereplaats innemen, de op maat gemaakte auto die in slechts 33 exemplaren is geproduceerd en die de rol op zich neemt van het manifest van het Italiaanse merk en zijn waarden Sportiviteit, Passie en Made in Italy.

Twee jaar geleden was het project nog een utopie. De droom is nu werkelijkheid geworden en de eerste levering staat gepland voor december 2024. De op maat gemaakte auto, die ook klanten in Frankrijk heeft, zal daarom een cameo-rol spelen op de Alfa Romeo-stand.

Er is ook ruimte voor de preview van de nieuwe Tonale MY25, de bekroonde Alfa Romeo C-SUV met een vernieuwd interieur, inclusief een opnieuw ontworpen middentunnel, een nieuwe draaiknop voor de automatische transmissie en een vernieuwd display op het instrumentenpaneel. Het getoonde model is een Veloce-versie in Ibrida-configuratie met een 1,5-liter viercilindermotor met 160 pk en turbo met variabele geometrie (VGT), gekoppeld aan de nieuwe 7-traps transmissie met dubbele koppeling, met een ingebouwde 48-volt 15 kW, 55 Nm (135 Nm met de 2,5:1 transmissieverhouding) "P2" elektromotor die de wielen kan aandrijven, zelfs als de verbrandingsmotor is uitgeschakeld.

Om de show in Parijs af te ronden, de 520 pk sterke Giulia Quadrifoglio Super Sport, de speciale limited edition - ook verkrijgbaar als Stelvio - die een eerbetoon is aan de sportieve geschiedenis van het merk door de eerste overwinning tijdens de Mille Miglia van 1928 te vieren met de legendarische 6C 1500 Super Sport. Om het te markeren, een gedurfde herinterpretatie van het Quadrifoglio logo, nu voor het eerst in de meer dan 100 jaar van zijn geschiedenis in het zwart.


Alfa Romeo 33 Stradale: durven dromen

Om een droom waar te maken, is het belangrijkste ingrediënt een flinke dosis moed en een snufje gezonde waanzin. Dit was hetzelfde recept als voor de auto die door velen wordt beschouwd als een van de mooiste ooit: de 33 Stradale, gelanceerd in 1967. Vandaag heeft het Alfa Romeo-team met dezelfde durf en visie de nieuwe 33 Stradale ontworpen en ontwikkeld, een authentiek kunstwerk in beweging, het resultaat van de perfecte combinatie van schoonheid en technologie.


Wereldpremière van Alfa Romeo Junior Special Hybrid

De 136 pk Junior Speciale Ibrida maakt zijn wereldwijde debuut op de Alfa Romeo-stand, de topversie die een gerichte selectie van de hoogste specificaties in het gamma omvat, in een unieke configuratie. Deze exclusieve versie, die ook leverbaar is met een 156 pk sterke elektromotor, is een synthese van sportiviteit, technologie en comfort. De nieuwe Junior Speciale Ibrida die in Parijs wordt getoond, heeft een 136 pk sterke 48-V Hybrid VGT-architectuur (Variable-Geometry Turbo). De interne verbrandingsmotor is gebaseerd op de 1,2-liter driecilinder Miller cycle-motor met turbo met variabele geometrie en distributieketting voor maximale betrouwbaarheid. De elektrische component bestaat uit een 48-volt lithium-ion batterij en een 21 kW elektromotor die is ingebouwd in de innovatieve 6-versnellingsbak met dubbele koppeling, die samenwerkt met de omvormer en de transmissiecontrole-eenheid om maximale efficiëntie te garanderen. De Junior Ibrida biedt daarom een extreem soepele rijervaring om meer dan 50% van de tijd in elektrische modus door de stad te rijden; elektrisch rijden is niet alleen gegarandeerd tijdens parkeermanoeuvres of bij lage snelheden in stedelijke gebieden, maar ook buiten de stad met een beperkte lading bij snelheden tot 150 km/u. Wat de esthetiek betreft, zijn de opvallendste kenmerken van de Junior Speciale Ibrida die op het autosalon van Parijs te zien is, de nieuwe herinterpretatie van de "Legend"-badge, de opvallende dubbele uitlaat, de matte sportafwerking met accenten in het nieuwe en nu al iconische Brera rood en de 18" lichtmetalen "Fori"-wielen. Het interieur is versierd met sportieve kenmerken en exclusieve specificaties, zoals het lederen stuurwiel en Sabelt sportstoelen met een omhullende rugleuning die een hoge mechanische weerstand, perfecte ergonomie en structurele lichtheid combineert. Aandacht voor detail wordt ook verzekerd door de elegante en opvallende 8-kleuren interieurverlichting die de luchtroosters, centrale tunnel en de iconische Telescope markeert. Om de toch al zeer hoogwaardige uitrusting af te ronden, behoren autonoom rijden op niveau 2, connected navigatie, 180° achteruitrijcamera, handsfree elektrische achterklep en een sleutelloos systeem met proximity access-technologie tot de standaard veiligheidsvoorzieningen.


Nationale preview van Alfa Romeo Junior 280 Veloce

De Alfa Romeo Junior 280 Veloce belichaamt de sportieve houding van het merk in een compacte auto. Hij is gebaseerd op de gebruikelijke Alfa Romeo-formule, die de spreekwoordelijke uitmuntendheid - perfecte gewichtsbalans, eersteklas rijdynamiek, technologische en motorische oplossingen aan de top van het segment - koppelt aan die "tijdloze schoonheid", sinds jaar en dag het kenmerk van Alfa Romeo design. De 280 pk sterke Veloce tilt deze kenmerken naar het hoogste niveau, zozeer zelfs dat hij kan bogen op een toonaangevende wendbaarheid en de beste wegligging in zijn klasse. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door twee wereldpremières voor het debuut van de Junior Veloce: de nieuwe 280 pk/207 kW elektromotor en het vierde generatie TorSen "D" mechanische sperdifferentieel. De nieuwe versie maakt ook gebruik van specifieke, exclusieve technische oplossingen, waaronder de meest directe besturing in het segment (14,6), speciaal gekalibreerd om de uitzonderlijke wegligging te verbeteren. Bovendien is de ophanging met 25 mm verlaagd en zijn de stabilisatorstangen extra sportief om snel en precies bochtenwerk te garanderen. Het remsysteem omvat 380 mm remschijven vooraan met monobloc remklauwen met 4 zuigers, terwijl de 20" performance banden specifiek zijn voor high-performance elektrische voertuigen. De auto is compact en gemakkelijk te hanteren, ideaal voor in de stad, wat blijkt uit zijn lengte van iets meer dan 4 meter en een draaicirkel van 10,5 meter. Ondanks het compacte formaat is het interieur ruim en biedt het comfortabel plaats aan vier volwassenen en hun bagage in een kofferbak van 400 liter, die toonaangevend is in het segment. Op het gebied van efficiëntie weegt de Junior 280 Veloce slechts 1.590 kg, ongeveer 200 minder dan zijn beste concurrenten. Compacte lithium-ion accu's dragen hieraan bij door het gewicht en de oplaadtijd aanzienlijk te verminderen. Daarnaast zijn de iconische "afgeknotte staart" en de asymmetrische luchtinlaten aan de voorkant aerodynamische details die de luchtweerstand en het energieverbruik verminderen. Tot slot garandeert Junior de beste rijervaring, zowel in de stad als op gemengde routes, zonder ooit in te boeten aan de grootst mogelijke praktische bruikbaarheid, wat wordt aangetoond door een voorvak onder de motorkap voor de laadkabel, een 12-voltaansluiting in de kofferbak, een specifiek elektrisch rijgeluid (alleen hoorbaar in het passagierscompartiment) voor een betere perceptie van accelereren en vertragen, en een EV-routingsysteem voor automatische, zorgeloze begeleiding van de bestuurder naar de volgende lading.


Wereldpremière van Alfa Romeo Tonale MY25

Op de Mondial de l'Auto in Parijs wordt de nieuwe Tonale MY25 gelanceerd als update van het bekroonde model dat het sportieve DNA van het merk introduceerde in de wereld van elektrificatie. Met een uitgebreid motorenaanbod voor elke behoefte, een vernieuwd interieur en verbeterde technologische voorzieningen, zitten de belangrijkste vernieuwingen in de C-SUV in het interieur, waaronder een nieuwe middentunnel en een innovatieve draaiknop die de conventionele versnellingspook vervangt. Het display van het instrumentenpaneel is ook verder geoptimaliseerd, waardoor de zichtbaarheid en leesbaarheid van boordinformatie zoals de klok en de brandstof- en accumeters zijn verbeterd. De Tonale MY25 biedt een line-up structuur bestaande uit twee uitrustingsniveaus (Sprint en Veloce) met een duidelijke en sterk klantgerichte benadering, terwijl de beschikbare motoren de 130-pk 1.6 Turbo Diesel, de 160-pk 1.5 hybride en de 280-pk Plug-In Hybrid Q4 zijn.


Quadrifoglio "Super Sport" speciale gelimiteerde serie

Het Parijse publiek kan ook een Giulia Quadrifoglio Super Sport bewonderen, die samen met de Stelvio D-SUV de speciale Quadrifoglio Super Sport gelimiteerde serie vormen die het sportieve erfgoed van het merk en zijn eerste overwinning in de Mille Miglia van 1928 viert, met de legendarische 6C 1500 Super Sport. De Limited Edition onderscheidt zich door een herinterpretatie van het beroemde Quadrifoglio logo, voor het eerst in zijn geschiedenis gepresenteerd met een zwarte achtergrond, waardoor het nog assertiever wordt en persoonlijkheid toevoegt aan het symbool dat altijd al stond voor de meest extreme prestaties in het gamma. Dezelfde sportieve kenmerken zijn terug te vinden in het interieur, waar de 3D-afwerking in rode koolstofvezel zijn debuut maakt in het dashboard, de middentunnel en de deurpanelen. De hoofdsteunen voor zijn versierd met rood borduursel met het Alfa Romeo-logo en de Super Sport-handtekening; het in zwarte tinten geborduurde serienummer ten slotte benadrukt de exclusiviteit van de speciale serie. Het stuurwiel is bekleed met leder en Alcantara met zwarte stiksels en koolstofvezelaccenten om het sportieve gevoel te versterken. Onder de motorkap ligt een 2.9 V6 twin-turbo motor die 520 pk levert. In combinatie met een mechanisch zelfblokkerend differentieel verbetert dit de tractie en stabiliteit van de auto, optimaliseert het de koppeloverdracht en verhoogt het de wendbaarheid en snelheid in bochten. Dankzij de perfecte gewichtsbalans blijft de aandrijving nauwkeurig en dynamisch, waardoor deze auto's de maatstaf zijn voor rijeigenschappen en prestaties in hun categorie. Esthetisch gezien hebben beide modellen zichtbare koolstofvezel elementen, zoals het dak (optioneel op de Giulia), de "V" op de badge en de achteruitkijkspiegels. De gepolijste lichtmetalen velgen zijn 19" voor de Giulia en 21" voor de Stelvio, met zwarte remklauwen die het sportieve karakter van het ontwerp versterken. De leverbare kleuren zijn drielaags Rosso Etna, metallic Nero Vulcano en Bianco Alfa (alleen Giulia). De koplampen vooraan zijn uitgerust met adaptieve Full-LED Matrix technologie, die verblindingsvrij zicht en een lichtbundel biedt die geoptimaliseerd is voor verschillende rijomstandigheden, terwijl ze ook zorgen voor energiebesparing en meer veiligheid. Op het gebied van rijdynamiek profiteren beide auto's van een lichtgewicht architectuur, mogelijk gemaakt door het wijdverbreide gebruik van ultralichte materialen zoals aluminium voor de motor en koolstofvezel voor de transmissie; op de Giulia zijn de motorkap, spoiler en zijskirts ook gemaakt van koolstofvezel. De Giulia is uitgerust met een carbon frontsplitter met actieve aerodynamica die de luchtstroom onder de auto verbetert voor meer stabiliteit en betere prestaties. Het Akrapovič uitlaatsysteem voegt een kenmerkende touch toe, een onmiskenbaar geluid dat de sportieve houding van de auto benadrukt. Het interieur zit boordevol technologie, met een 12,3" digitaal instrumentenpaneel dat verschillende grafische configuraties biedt, waaronder de "Race"-modus om de belangrijkste parameters voor sportief rijden te benadrukken.


Alfa Romeo staat voor Italiaanse uitmuntendheid.

Alfa Romeo biedt bezoekers een ervaring die diep geworteld is in Made in Italy, gekenmerkt door het streven naar uitmuntendheid, vakmanschap, aandacht voor detail en culturele traditie. Tijdens hun bezoek aan de Alfa Romeo-stand kunnen liefhebbers niet alleen de mechanische creaties van het merk bewonderen, maar betreden ze ook een universum van vakmanschap en uitmuntendheid dat bekend staat als "Bottega". Dit concept gaat verder dan het simpele idee van een "plaats van meesterschap en vakmanschap", en stijgt naar een hoger niveau, namelijk een typisch Italiaanse levensstijl, een manier van doen, een houding. De Alfa Romeo-stand biedt toegang tot een zintuiglijk universum waarin je je kunt onderdompelen in de kunst van het tafelen, de productietraditie, technologische expertise en de kunst van essences en parfums.

Galerij

Gent Motors article image