- Op het legendarische asfalt van de Balocco Proving Ground liet de 33 Stradale pas zijn puurste essentie zien, waarbij viscerale emoties werden overgebracht en elke bocht werd omgetoverd tot een onvergetelijke ervaring.
- Tijdens het productieproces komt hoogwaardige technologie en vakmanschap samen: van de koolstofvezel monocoque, het dak met aluminium structuur en het drielaagse handmatige spuitwerk tot de strenge kwaliteits- en resolutietests, alles is ontworpen om perfectie te bereiken.
- Hiermee wordt een cirkel gesloten die begon in de zomer van 2023, toen de nieuwe op maat gemaakte auto van het merk Biscione voor het eerst werd onthuld in het Alfa Romeo Museum in Arese en de volgende dag in de "Temple of Speed" in Monza, waar de prestigieuze voorloper op 31 augustus 1967 zijn wereldwijde debuut maakte.
- Elegantie, emotie en internationale prijzen: in 2024 veroverde de 33 Stradale Villa d'Este, Chantilly, Goodwood en de meest gezaghebbende jury's en veroverde daarmee een plaats onder de meest begeerde supercars
- Valtteri Bottas, F1-coureur en 33 Stradale-eigenaar, testte het prototype afgelopen herfst op het Balocco-circuit. Hij omschreef de rijervaring als "bijna perfect" en prees het reactievermogen, het geluid en de gruis.
- Op 17 december 2024 werd de eerste 33 Stradale afgeleverd, precies op dezelfde dag dat Franco Scaglione 58 jaar eerder de opdracht kreeg om zijn voorloper te ontwerpen, in de Sala del Consiglio in het Arese Museum, nu het officiële hoofdkwartier van de "Bottega Alfa Romeo".
Het verhaal begint met de belangrijkste momenten die de lancering van de 33 Stradale markeerden, te beginnen op 30 augustus 2023, de datum van de officiële onthulling in het Alfa Romeo Museum in Arese. De volgende dag keerde de auto terug naar de "Tempel van de Snelheid" in Monza, precies 56 jaar na zijn eerste debuut op dat circuit, waarmee de historische band tussen Alfa Romeo, de racewereld en het grote publiek werd versterkt. In 2024 stond de nieuwe tweezits coupé ook op de meest prestigieuze internationale podia, waaronder het Villa d'Este Concours d'Elegance en het Goodwood Festival of Speed, en ontving hij belangrijke onderscheidingen zoals de recente titel van "Supercar of the Year". En dan hebben we het nog niet eens over de sensationele dag waarop Valtteri Bottas - Formule 1-coureur en exclusieve klant van de 33 Stradale - het "00 prototype" testte op het Balocco-circuit en hem omschreef als "intuïtief en boeiend.
Om dit fascinerende verhaal af te sluiten, een symbolische datum: 17 december 2024, de dag waarop de eerste van de 33 modellen werd afgeleverd. Een datum die door de tijd weerklinkt, dezelfde dag in 1966 waarop Franco Scaglione de opdracht kreeg om de originele 33 Stradale te ontwerpen in de Sala del Consiglio in het Arese Museum, nu het officiële hoofdkwartier van de "Bottega Alfa Romeo". In een perfect spiegelspel tussen verleden en toekomst brengt de nieuwe 33 Stradale dus niet alleen hulde aan een onherhaalbaar icoon, maar verzamelt hij ook zijn nalatenschap om die in de toekomst te projecteren. Een werk in 33 handelingen met het vermogen om de ware essentie van het merk uit te drukken, dat altijd trouw is geweest aan zijn oorsprong maar even gedurfd is in zijn evolutie.

Adrenaline en spanning op het Alfa Romeo-circuit van de iconische Balocco Proving Ground
De enige mogelijke locatie om de 33 Stradale te testen is het Alfa Romeo-circuit op de Balocco Proving Ground in de provincie Vercelli, het iconische circuit waar sinds 1962 de ontwikkeling en preparatie van de meest krachtige raceauto's (Autodelta) plaatsvond die deelnamen aan internationale F1-, DTM- en Super Turismo-competities. De activiteiten op het circuit werden direct gevolgd door het engineeringteam van Alfa Romeo dat verantwoordelijk is voor het project. De eerste ronde werd op gematigde snelheid afgelegd om de dynamiek van de auto te evalueren: de stuurprecisie, het modulaire karakter van het remsysteem en de algehele balans, die in de hand wordt gewerkt door het aluminium H-frame, de koolstofvezel monocoque en de verfijnde ophangingsconfiguratie. En omdat alles is ontworpen en gericht op de grootst mogelijke betrokkenheid tussen mens en machine, biedt de auto twee rijmodi die kunnen worden geactiveerd met de schakelaars op de middentunnel: "Strada" ('Weg') en "Pista" ('Track'). De eerste stand, die wordt ingeschakeld wanneer de auto wordt gestart, zorgt voor comfort en rijplezier: soepele vermogensafgifte, gebruikelijke pedaalgevoeligheid, zachte vering, vloeiende transmissie en actieve uitlaatkleppen die pas boven de 5.000 tpm worden geopend. Als alternatief kiest de bestuurder in de Pista-modus voor een adrenalinestoot: het vermogen is maximaal, de pedalen reageren nog beter en de ophanging is stug, terwijl er snel wordt geschakeld en de actieve uitlaatkleppen altijd open staan. Een van de meest opwindende prestatiecontroles in deze configuratie is de "Partenza Veloce"-procedure ("Quick Start"): door op de "Quadrifoglio"-knop op de middentunnel te drukken, worden de versnellingsbak, tractiecontrole en het vermogen aangestuurd om de acceleratie te maximaliseren door wielslip te voorkomen. Op bepaalde stukken van het circuit, met uitgeschakelde elektronische besturing (ESC OFF), bereikte de auto een topsnelheid van 333 km/u, waarmee een verrassende balans werd bereikt tussen supercarprestaties en gebruiksgemak, zelfs voor niet-professionele bestuurders. Het geluid van de 630 pk sterke twin-turbo V6-motor versterkte de betrokkenheid en zorgde voor authentieke sensaties op elk punt van de acceleratie. De actieve ophanging van Alfa Romeo levert een doorslaggevende bijdrage, met dubbele wishbones, elektronische schokdempers en semi-virtuele besturing op beide assen om uiterste precisie, wendbaarheid en zijdelingse grip te garanderen, zelfs in extreem dynamische omstandigheden. Tot slot bevestigde het remsysteem de verwachte efficiëntie: remmen van 100 km/u tot 0 in minder dan 33 meter, dankzij het Brake-by-Wire-systeem dat de druk en het gevoel van het pedaal constant regelt. Brembo carbon-keramische remmen met geventileerde en opgeboorde schijven en aluminium remklauwen uit één stuk (6 zuigers vooraan, 4 achteraan) garanderen een krachtige vertraging en thermische stabiliteit, zelfs onder stress.
De "Bottega Alfa Romeo"
De klanten kregen de kans om hun "eigen" 33 Stradale te configureren door toegang te krijgen tot het creatieve proces dat de "Bottega Alfa Romeo" kenmerkt, zowel via ultra-high-definition 3D-simulaties als door stoffen, leder en Alcantara voor de interieurbekleding aan te raken. Immers, het creëren van een uniek en onherhaalbaar kunstwerk, het vormgeven van materie en kleuren in een vorm van pure schoonheid is een principe dat zijn wortels heeft in de werkplaatsen van de Renaissance, waar meester-kunstenaars voorwerpen van grote aantrekkingskracht en kwaliteit tot leven brachten, volgens de specificaties van hun klanten. Dezelfde filosofie was van toepassing op de werkplaatsen van de beroemdste Italiaanse carrosseriebouwers van de jaren 1960: op verzoek van autofabrikanten of individuele kopers produceerden ze enkele van de meest mechanische creaties, allemaal met de hand. Hetzelfde principe leeft vandaag de dag voort in de "Bottega Alfa Romeo", waar een team van professionals in nauw contact met klanten werkt om eerst het concept van de nieuwe 33 Stradale te definiëren en vervolgens de 33 unieke modellen te configureren. De eerste ontmoetingen met potentiële kopers vonden plaats tijdens de Grand Prix van Monza in 2022, waar verzamelaars en fans van het merk de eerste schetsen van de auto, die met passie en trots van het Alfa Romeo Centro Stile zijn gemaakt, konden waarderen. Het idee om het icoon nieuw leven in te blazen raakte deze fans zo diep dat binnen enkele weken alle 33 exemplaren al waren verkocht. Alfa Romeo besloot daarop de Sala del Consiglio van het Museum in Arese te heropenen, waar het ontwerp van de 33 Stradale in 1967 werd goedgekeurd. Klanten werden daar verwelkomd om hun wensen voor hun auto vast te leggen, met volledig respect voor de geschiedenis en iconiciteit van de oprichter. Na goedkeuring door het 33 Committee werden de wensen van elke klant vervolgens onderzocht door Engineering om te controleren of ze haalbaar waren in productie. De op maat gemaakte auto van het merk Biscione vertegenwoordigt dus een nieuwe manier om de productie van 'few-offs' op te vatten, als een mix van ambachtelijke processen, technologische innovatie en de wensen van de klant
Gemaakt in samenwerking met Carrozzeria Touring Superleggera
De productie vertegenwoordigt de uitmuntendheid van de Italiaanse knowhow door geavanceerde technologieën te combineren met het grootste vakmanschap, dankzij de expertise van Touring Superleggera, een carrosseriebouwer sinds 1926, in het hoofdkwartier van Rivalta in Turijn. Elk model wordt gemaakt volgens een nauwgezet assemblageproces, gestructureerd in twee parallelle lijnen die ontworpen zijn om de onafhankelijkheid tussen de fasen en de grootst mogelijke efficiëntie te garanderen. Het systeem omvat acht verwerkingsstations, vier gewijd aan assemblage en vier aan afwerking en kwaliteitscontrole, met een productiecapaciteit van acht auto's (plus één) parallel. Elk station combineert precisieassemblage met kalibratie- en controleactiviteiten volgens de hoogste normen. Het proces begint met de aankomst van de "body-in-white", het voorgemonteerde frame, dat wordt gescand om alle mechanische, elektronische en structurele interfaces voor te bereiden. Dan volgt de montage van de voor- en achterframes die met kataforese zijn behandeld en die de "H"-structuur vormen, gekoppeld aan de koolstofvezel monocoque, om stijfheid en veiligheid te garanderen. Het eerste carrosserieonderdeel dat wordt gemonteerd is het dak, gemaakt van koolstofvezel met een aluminium interne structuur, en dient als referentiepunt voor de plaatsing van alle andere panelen. Het wordt vastgezet met zeer sterke schroeven en optimaliseert de geluidsisolatie en stevigheid. De externe koolstofvezel oppervlakken - zijkanten, deuren, achterklep - worden vooraf geassembleerd met behulp van specifieke sjablonen om precisie tot op de millimeter te garanderen. Bij deze fase zijn de vakmensen van Carrozzeria Touring Superleggera betrokken, die de spelingen en uitlijningen handmatig afwerken. Zodra de carrosserie compleet is, worden de bewegende delen (motorkappen) gemonteerd met aluminium scharnieren, gevolgd door de bumpers, splitters en transportbanden.
De auto wordt dan overgebracht naar het hoofdkantoor van Carrozzeria Touring Superleggera in Arese voor de spuitfase, waarbij een epoxyprimer wordt aangebracht, een tweede hechtprimer en ten slotte de uiteindelijke lak, die ook in drie lagen wordt aangebracht. Het hele proces wordt met de hand uitgevoerd door gespecialiseerde technici, om een esthetisch resultaat van absolute topkwaliteit en precisie te garanderen. Na het lakken wordt elk paneel opnieuw gecontroleerd voordat de spiegels, beglazing, luchtinlaten, pakkingen en optische eenheden worden gemonteerd. Daarna worden tests zoals waterdichtheid uitgevoerd om de totale isolatie van de auto te controleren.
Dan volgt de productie van het passagierscompartiment waar de interieurs, dankzij hun modulaire opbouw, offline voorgemonteerd en vervolgens aangebracht kunnen worden. Als de auto klaar is, gaat hij naar het laatste station voor de laatste kwaliteitscontroles, of "final resolution", waar eerst de Touring-technici en daarna de Alfa Romeo-experts de esthetiek, functionaliteit en dynamiek van de auto controleren. Pas als de auto alle controles heeft doorstaan, is hij klaar voor levering aan de eindklant.

Alfa Romeo 33 Stradale keert terug naar het circuit van Monza, waar hij in 1967 debuteerde
Na de wereldpremière van de nieuwe 33 Stradale op 30 augustus 2023 in het Alfa Romeo Museum in Arese, bood het merk de volgende dag nog sterkere emoties aan fans van de mondiale autosport: zijn terugkeer naar de "Tempel van de Snelheid" in Monza, voor de Grand Prix van Italië. Om precies te zijn maakte de iconische auto zijn debuut op het legendarische circuit op 31 augustus 1967, een paar weken voor de officiële onthulling op de autosalon van Turijn. De keuze van de locatie was geen toeval, want deze belichaamde de link tussen de wereld van de raceauto's en die van de wegauto's en markeerde Alfa Romeo's officiële terugkeer naar de wereld van de competities met het 33-project. De 33 Stradale is rechtstreeks afgeleid van de Tipo 33 raceauto en wekte meteen bewondering op vanwege de opwindende prestaties en het sculpturale silhouet van Franco Scaglione. Op 31 augustus 2023 keerde zijn opvolger terug naar hetzelfde circuit waar zijn legendarische voorloper ontstond, hetzelfde circuit waar Alfa Romeo op 3 september 1950 de eerste titel in de geschiedenis van de Formule 1 veroverde, met Nino Farina aan het stuur van de Tipo 158 "Alfetta." Voor het evenement werden de eenzitters van het Alfa Romeo F1 Team uitgerust in een speciale kleur om het debuut van de nieuwe 33 Stradale te vieren, zoals te zien is aan de gouden kleur van de velgen en de naam die op de zijkant en op de achtervleugel staat. De hele auto is versierd met de niet te missen Quadrifoglio, in de vernieuwde versie voor de 100steverjaardag en sinds 1923 het icoon van Alfa Romeo's uiterste sportiviteit
33 Stradale betovert op internationale evenementen en wint de meest prestigieuze
In 2024 betoverde de nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale de meest exclusieve podia in de autowereld met alle schoonheid, suggestieve kracht en tijdloze elegantie die alleen een Italiaanse auto op maat kan uitdrukken. Zo won hij in mei op het Villa d'Este Concours d'Elegance de prestigieuze "Design Concept Award 2024", die door een internationale jury werd toegekend voor zijn formele perfectie en visionaire geest. Dit was de vijfde keer dat een Alfa Romeo deze erkenning kreeg, waarmee hij op de erelijst kwam te staan naast meesterwerken als de Brera, 8C Competizione, 8C Spider, TZ3 en 4C Concept. In september was hij eindelijk te zien op de Chantilly Arts & Élégance Richard Mille, tussen auto's en sferen van weleer. Hij deelde het podium met twee iconen van het merk: de 33 Spider Cuneo uit 1971 en de nieuwe Junior. Deze spraakmakende optredens vormden de ideale setting voor een reeks internationale prijzen die de 33 Stradale tot een van de meest geprezen supercars van de afgelopen jaren maakte. Naast de "Design Concept Award 2024" in Villa d'Este, won de fascinerende mechanische creatie van het merk Biscione de "Design Trophy" (L'Automobile magazine), "Best in Classic 2024" (Ruoteclassiche) en "Supercar of the Year" (Automobile Awards).Valtteri Bottas en de 33 Stradale: perfecte symbiose op het Balocco-circuit
In de herfst van 2024 bracht Valtteri Bottas, Formule 1-coureur en exclusieve klant van de nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale, een intense en boeiende dag door met het ingenieursteam van Alfa Romeo op de Balocco Proving Ground (provincie Vercelli) om het "00 prototype" van de nieuwe op maat gemaakte auto te testen, die hij meteen omschreef als een intuïtieve, onmiddellijk begrijpelijke auto. Tijdens de circuittest liet de 33 Stradale meteen zijn karakter zien: een chirurgisch stuurgedrag, responsieve remmen en een onberispelijke set-up dankzij het aluminium "H"-frame en de koolstofvezel monocoque. Het essentiële en meeslepende interieur tilt de band tussen mens en machine naar een hoger niveau en zorgt ervoor dat niemand wordt afgeleid. In de "Pista"-modus ontketende de op maat gebouwde auto vervolgens al het vermogen van zijn in het midden gemonteerde twin-turbo V6 met meer dan 630 pk, waarmee hij in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/u ging met een topsnelheid van maximaal 333 km/u. Elke acceleratie werd begeleid door het geluid en de mechanische symfonie, terwijl het actieve veersysteem en de Brembo carbon-keramische remmen absolute controle garandeerden en van 100 km/u naar 0 remden in minder dan 33 meter. Een extreme, maar verrassend toegankelijke rijervaring die van elke bocht pure emotie maakte. Aan het einde van de testsessie zei Valtteri Bottas: "Mijn persoonlijke auto configureren met de "Bottega Alfa Romeo" was boeiend en opwindend, en vandaag testen was echt spannend. De ervaring van vandaag is bijna perfect en dat betekent voor mij een totale symbiose met de auto. De auto stelt je onmiddellijk op je gemak: extreem responsief, precies. Het gevoel is onmiddellijk en het geluid... onmiskenbaar Alfa Romeo!"