- De Grande Panda, gebouwd op het SMART-CAR multi-energieplatform, richt zich dankzij de flexibiliteit van het platform op een wereldwijd publiek en is nu verkrijgbaar in hybride modus.
- FIAT maakt een welkome terugkeer naar het B-segment om zijn volumeambities kracht bij te zetten met een intelligent, geëlektrificeerd en flexibel voertuig ontworpen voor stedelijke mobiliteit.
- De Grande Panda Hybrid is verkrijgbaar vanaf minder dan € 19.000 en biedt gezinnen betaalbare toegang tot elektrische mobiliteit.
- Uitgerust met de nieuwe 110 pk sterke T-Gen3-motor, een 48-volt Li-ion batterij en eDCT, biedt hij functies zoals elektrisch parkeren en rijden in de stad, met regeneratief remmen en een verhoogde efficiëntie.
- De Grande Panda Hybrid heeft een gedurfde Italiaanse styling en drie versies (POP, ICON, LA PRIMA). Hij is nu verkrijgbaar bij dealers in heel Europa.
Na de recente lancering van de volledig elektrische versie, is de schijnwerper nu gericht op de hybride variant, die FIAT's terugkeer naar het hart van het B-segment markeert met een betaalbaar en intelligent voertuig voor stedelijke mobiliteit. Dit nieuwe model markeert niet alleen het debuut van een product: het markeert de rol van het merk als leider op het gebied van volume en toegankelijkheid, in de echo van FIAT's gouden jaren toen eenvoud, innovatie en emotioneel design miljoenen mensen in beweging brachten. Met zijn hybride oorsprong biedt de Grande Panda een overtuigende combinatie van iconisch Italiaans design, geavanceerde techniek en duurzame mobiliteit, allemaal toegankelijker dan ooit tevoren.
Een nieuw wereldwijd icoon, ontworpen bij Mirafiori
Het Grande Panda project is meer dan alleen een auto; het is de basis van een nieuwe wereldwijde familie van voertuigen die volledig ontwikkeld zijn onder leiding van het hoofdkantoor van FIAT en het Centro Stile in Mirafiori, Turijn. Vanaf de eerste schetsen tot aan de lancering belichaamt de Grande Panda de geest van het Italiaanse merk en zet hij zich in om de wereld intelligente en inclusieve oplossingen te bieden. Met zijn compacte afmetingen en unieke persoonlijkheid weerspiegelt hij de waarden van functionaliteit, duurzaamheid en emotioneel design.Het model is gebaseerd op het Stellantis Smart Car platform, een zeer flexibele multi-energie architectuur die hybride en elektrische aandrijflijnen ondersteunt. Dankzij het algehele aanpassingsvermogen kan de Grande Panda voldoen aan een breed scala van marktbehoeften in alle regio's. Met een lengte van 3,99 meter, een breedte van 1,76 meter en een hoogte van 1,58 meter verrast de Grande Panda met zijn compacte afmetingen, terwijl hij toch comfortabel plaats biedt aan vijf passagiers en een intelligent interieur met ruimte en functionaliteit tot in het kleinste detail.
Grande Panda Hybrid
Het pronkstuk van deze introductie is de Grande Panda Hybrid, die een nieuw tijdperk van intelligente, geëlektrificeerde mobiliteit inluidt. Het hart van dit model wordt gevormd door de innovatieve T-Gen3 hybride aandrijflijn, bestaande uit een 1,2-liter driecilinder turbomotor met 110 pk, een 48 V Li-ion batterij en een geavanceerde 6-traps automatische transmissie met dubbele koppeling eDCT. Dit systeem integreert naadloos een 21 kW elektromotor, een omvormer en een centrale regeleenheid, waardoor soepel, efficiënt en stil rijden mogelijk is.Het hybridesysteem biedt talloze voordelen in het dagelijkse verkeer. Dankzij functies als e-launch, e-creeping en e-parking kan de Grande Panda Hybrid tijdens manoeuvres met lage snelheden volledig elektrisch rijden, waardoor het mogelijk is om tot 1 km elektrisch te rijden bij snelheden van minder dan 30 km/u. Deze eigenschappen zorgen voor soepeler accelereren, rustig rijden in de stad en een lager brandstofverbruik en lagere CO₂-uitstoot, mede mogelijk gemaakt door de Miller Cycle-verbrandingsstrategie. De eDCT-transmissie verbetert de efficiëntie nog verder en biedt een ontspannen rijervaring met twee pedalen die de “easy drive”-filosofie van FIAT belichaamt.
Het ontwerp: een mix van iconische inspiratie en moderne durf
Het exterieurdesign is een eigentijdse herinterpretatie van de iconische Panda uit de jaren 1980. Met zijn wigvormige profiel, robuuste houding en verrassende details is de Grande Panda zowel iconisch als innovatief. De kenmerkende PXL LED-koplampen doen denken aan retro videospelletjes, terwijl de kubusvormige achterlichten en zwarte stijlen een sterke visuele identiteit benadrukken. Details zoals de laag-reliëf 3D “PANDA”-belettering op de portieren en “FIAT”-belettering op de achterzijde, de lenticulaire graphics op de C-stijl en de glanzend zwarte rand versterken zijn authentieke karakter. Bovendien kunnen klanten, met alle beschikbare exterieurkleuren voor de BEV-introductieversie en een keuze aan afwerkingen - POP, ICON en LA PRIMA - hun Panda personaliseren volgens hun voorkeuren en behoeften.Ontworpen voor efficiëntie, gebouwd voor comfort
Binnenin blijft de Grande Panda verrassen. Achter zijn compacte uiterlijk gaat een verrassend ruim interieur schuil, met de beste schouderbreedte in zijn klasse, modulaire opbergmogelijkheden en een expressief design. Het kleurenpalet van Blu Tasmania in het interieur wordt verlevendigd door felgele accenten op het dashboard, het infotainment en de stiksels in de stoelen, waardoor een dynamische en vrolijke omgeving ontstaat. Met een bagageruimte van 412 liter biedt de hybride versie van de Grande Panda voldoende ruimte voor de dagelijkse boodschappen en de behoeften van het gezin. De functionaliteit wordt nog verder vergroot door intelligente opbergoplossingen in het hele interieur, zoals het dashboard met een inhoud van 13 liter, waarvan 3 liter in één compartiment is ondergebracht.Bovendien ontmoeten duurzaamheid en design innovatie in materialen, met het BAMBOX Bamboo Fiber Tex® dashboard, een exclusieve stof met 33% echte bamboevezels. Deze unieke afwerking is niet alleen een knipoog naar natuurlijk design, maar ook een duidelijk voorbeeld van FIAT's inzet voor circulaire materialen. Voor de productie van elke Grande Panda worden 140 gerecyclede drankkartons gebruikt. De niet-recyclebare lagen worden omgevormd tot Lapolen Ecotek, een opvallende blauwe kunststof met een glanzende aluminium afwerking die in het hele interieur wordt gebruikt.
De POP, ICON en LA PRIMA versies: een complete reeks technologieën en comfort
Elk van de drie versies - POP, ICON en LA PRIMA - biedt specifieke kenmerken die waarde, technologie en comfort combineren.De POP-uitvoering biedt de essentie zonder compromissen: ADAS-functies, handbediende airconditioning, een 10-inch digitaal scherm, automatische eDCT-transmissie, elektrische parkeerrem (EPB) en een smartphonedock met Autolaunch op basis van NFC-technologie. Gebruikers kunnen naadloos interageren met hun digitale omgeving dankzij een speciale homeknop die de toegang tot hun favoriete scherm of toepassing vereenvoudigt.
De ICON-uitrusting voegt een nieuw niveau van comfort en personalisatie toe. Hij is voorzien van een 10,25-inch infotainmenttouchscreen met 6 luidsprekers, volledig ledkoplampen en -achterlichten en drie aanpasbare upgradepakketten: Tech, Style en Winter. Het Tech-pakket omvat automatische klimaatregeling, navigatie, parkeersensoren voor, een achteruitrijcamera en draadloos opladen. Het Style-pakket omvat lichtmetalen 16-inchwielen, dakrails, privacy glass en skid plates, terwijl het Winter-pakket (alleen verkrijgbaar met het Tech-pakket) verwarmde stoelen, een verwarmd stuurwiel en een verwarmde voorruit omvat.
In de topversie van het gamma combineert de LA PRIMA-uitrusting alle pakketten, plus lichtmetalen 17-inchwielen, een interieurafwerking van topklasse en het exclusieve gebruik van BAMBOX Bamboo Fiber Tex® voor het dashboard. Het is de meest complete, elegante en technologisch geavanceerde versie in het gamma.
Geavanceerde rijassistentie en connectiviteitsdiensten
Veiligheid en connectiviteit vormen de kern van de Grande Panda Hybrid ervaring. Alle versies zijn uitgerust met een uitgebreid ADAS-pakket, inclusief cruisecontrol, snelheidsbegrenzer, actief remmen, rijstrookassistent, attentiealarm voor de bestuurder en waarschuwingen bij het openen van de deur. De LA PRIMA-uitvoering voegt daar frontsensoren en een achteruitrijcamera aan toe.Connectiviteit wordt ondersteund door de 10-inch digitale cluster aan boord, het 10,25-inch centrale touchscreen en draadloze smartphone spiegeling. Klanten profiteren van meerdere USB-C poorten, een draadloos oplaadstation en naadloze digitale integratie. FIAT biedt twee servicepakketten aan: Connect ONE, met noodoproepen, hulp bij pech onderweg en statusrapporten; en Connect PLUS, met extra autonavigatie, voertuigzoekfunctie en andere diensten om het onderhoud te verbeteren, zoals voertuiginformatie en de gezondheidswaarschuwing van het voertuig, beschikbaar via de FIAT mobiele app. In de toekomst zullen extra diensten beschikbaar komen om het aanbod van connected services uit te breiden..